Chilský teleskop pořídil uhrančivý snímek pozůstatku supernovy

Chilský teleskop Víctora Blanca zacílil na oblast, kde před zhruba 11 tisíci lety explodovala supernova.

20.03.2024 - Stanislav Mihulka

V souhvězdí Plachet (Vela) na jižní obloze se nachází jeden z nejbližších pozůstatků supernovy, jaký známe. Nachází se ve vzdálenosti asi 800 světelných let od Sluneční soustavy a vznikl po explozi supernovy zhruba před 11 tisíci lety. Od té doby se materiál supernovy rozpíná, střetává se s kosmickým materiálem a vytváří fantaskní tvary. Jeho celková velikost činí téměř 100 světelných let a na noční obloze by zabíral plochu zhruba 100 měsíčních úplňků.

Na pozůstatek supernovy nedávno zacílila Dark Energy Camera (DECam), která je součástí čtyřmetrového teleskopu Víctora M. Blanca chilské observatoře Cerro Tololo Inter-American Observatory. Jde o jedno z nejvýkonnějších zařízení k pořizování širokoúhlých snímků vesmíru.

Kamera DECam byla vyvinuta jako součást programu pozorování vesmíru Dark Energy Survey (DES), jehož cílem je studovat jevy související s temnou energií. Pracuje v blízce ultrafialové, viditelné a blízce infračervené oblasti spektra, kde pozoruje například supernovy typu Ia, baryonové akustické oscilace, kupy galaxií nebo gravitační čočky. Pozorování pozůstatku supernovy Vela ale ukazuje, že kamera DECam nachází uplatnění i při pozorování v relativně blízkém vesmíru. Pořízený snímek patří mezi rekordní – jeho celková velikost je 1,3 gigapixelu a vznikl s použitím tří barevných filtrů a následným složením jednotlivých snímků dohromady.