Britský bombardér Handley Page V/1500: Gigantické kladivo, které nebojovalo
V květnu 1918 se do vzduchu poprvé vznesl britský těžký bombardér Handley Page V/1500, jenž svými rozměry překonával dokonce i legendární ruský stroj Ilja Muromec.
Královské letectvo vývoj a následnou produkci bombardéru Handley Page V/1500 zadalo v roce 1917 a původní zakázka zněla na 210 kusů. Vzhledem k náročnosti výroby ji mělo zajišťovat hned několik britských podniků. Konstruktéři vycházeli z předchozích a menších typů Handley Page O/100 a Handley Page O/400.
Zajímavé technické řešení představuje instalace čtyř motorů, přičemž dva z nich působí jako tlačné podobnějako u některých typů dřívějších britských letadel. Inovaci pak představuje instalace jednoho ze tří kulometů do ocasu stroje. Velení s bombardéry počítalo pro novou ofenzivu proti Německu, přičemž tyto stroje měly zasáhnout i srdce císařství.
Přistání v Československu?
Smělý plán z listopadu 1918 počítal s bombardováním Berlína a následným přistáním v Praze, kde měly osádky natankovat a dozbrojit. Poté měly zamířit zpět do Anglie a cestou napadnout Düsseldorf. Realizaci nakonec překazily technické potíže s pohonnými jednotkami, a než se je podařilo vyřešit, bylo podepsáno příměří. S ním přišlo i rušení další výroby, takže nakonec vznikly jen čtyři desítky letounů.
TIP: Obři na nebesích: Handley Page Type O vs. Gotha G.IV
Jeden z nich pak byl skutečně nasazen v boji, když bombardoval královský palác v Kábulu během třetí anglo-afghánské války. Ten stejný stroj s označením J1936 ještě předtím podnikl dálkový let s několika mezipřistáními z Británie do Indie. Jeho kariéru ukončili až termiti, ovšem v celku se nedochoval ani žádný další V/1500
Handley Page V/1500
- DÉLKA: 19,5 m
- ROZPĚTÍ KŘÍDEL: 38,4 m
- VÝŠKA: 7 m
- PRÁZDNÁ HMOTNOST: 6 804 kg
- VZLETOVÁ HMOTNOST: 13 608 kg
- POHON: 4× agregát Rolls-Royce Eagle VIII (4× 280 kW)
- MAX. RYCHLOST: 166 km/h
- VÝZBROJ: 3× 7,7mm kulomet Lewis, 30× 113kg puma
- POSÁDKA: 8–9 mužů
- VYROBENO: 32–40 kusů