Astronomové objevili více než tisícovku nových hvězdokup v galaxii Doutník

Pozorování pomocí Webbova vesmírného dalekohledu přispělo k objevu více než tisícovky hvězdokup v nedaleké galaxii Doutník.

22.08.2024 - Stanislav Mihulka

Galaxie Messier 82 ze souhvězdí Velké medvědice, známá též jako galaxie Doutník, je jednou z nejzajímavějších galaxií v našem blízkém galaktickém okolí. Přestože není příliš velká – její průměr se pohybuje okolo 40 800 světelných let, je při vzdálenosti asi 12 milionů světelných let jednou z nejbližších hvězdotvorných galaxií.

Tuto bouřlivou aktivitu, díky které je tato galaxie asi pětkrát jasnější než Mléčná dráha a její centrální část asi stokrát jasnější, zřejmě vyvolalo přiblížení k sousední spirální galaxii M81, k němuž v minulosti došlo.

Bohatá úroda hvězdokup

Vzhledem k překotné tvorbě hvězd se v galaxii Doutník nachází spousta zajímavých věcí, počínaje extrémně zářivým pulsarem M82 X-2, který vyzařuje energii zhruba 10 milionů Sluncí a narušuje představy fyziků o těchto objektech. Bohatství této galaxie podtrhuje i fakt, že v ní bylo až doposud objeveno zhruba 620 hvězdokup.

Rebecca Levyová ze Stewardovy hvězdárny v arizonském Tucsonu a její kolegové pozorovali galaxii Doutník prostřednictvím kamery NIRCam Vesmírného dalekohledu Jamese Webba v blízce infračerveném spektru. Podařilo se jim objevit více než tisícovku nových kandidátů na hvězdokupy, jejichž hmotnost je větší než 10 tisíc Sluncí. Jejich průměrná velikost je asi 6,6 světelných let a dosahují hmotnosti až kolem milionu Sluncí.

Snímky vnitřních částí galaxie Doutník zaznamenané dalekohledy JWST a Hubble. (foto: arXiv, Rebecca C. Levy, CC BY-SA 4.0)

Jak vědci uvádějí ve své práci, zveřejněné na preprintovém serveru arXiv, nově objevené hvězdokupy podle všeho představují nedávno vzniklou populaci v centrální části galaxie Doutník, nejspíš jako důsledek zmíněného přiblížení ke galaxii M81. Do budoucna vědci plánují detailní výzkum objevených hvězdokup, včetně měření jejich hmotností.