Půlstoletí stará fosilie patří nejstaršímu velkému mořskému plazu jižní polokoule

Paleontologům se podařilo rozluštit hádanku obratle, který se před téměř půlstoletím podařilo nalézt na Novém Zélandu. Jeho majitelem byl ještěroploutvý mořský plaz, který obýval jižní polokouli před zhruba 246 miliony let.

22.06.2024 - Stanislav Mihulka

V roce 1978 byla v jednom horském potoce na Novém Zélandu objevena fosilie, s níž si tehdy nikdo moc nevěděl rady. Vlastně se jednalo o jediný obratel a identita jeho původního majitele zůstávala dlouho záhadou. S řešením této hádanky nyní přichází mezinárodní tým paleontologů. Podle vědců obratel patřil nothosaurovi, masožravému mořskému plazovi z velké skupiny ještěroploutvých (Sauropterygia). Svůj výzkum zveřejnili ve vědeckém časopisu Current Biology.

Dotyčný nothosaurus podle vědců obýval pobřeží tehdejšího praoceánu Panthalassa v blízkosti jižní pólu před asi 246 miliony let. Šlo o období spodního triasu, kdy se svět vzpamatovával z nejhoršího masového vymírání historie a na planetě panovaly extrémně vysoké teploty. Oblasti kolem rovníku byly prakticky neobyvatelné, zatímco polární oblasti nabízely relativně příjemné klima.

Nothosaurus ze skleníkového světa

Popsaný nothosaurus je asi o 40 milionů let starší než doposud nejstarší známá fosilie mořských plazů skupiny ještěroploutvých z jižní polokoule,vysvětluje vedoucí výzkumu Benjamin Kear z Muzea evoluce švédské Univerzity v Uppsale. „Zjistili jsme, že tito dávní plazi žili v pobřežních mělčinách, které se nacházely za hranicí dnešního polárního kruhu.

Ještěroploutví plazi se vrátili do vody v době po katastrofálním vymírání na konci permu a celých prvohor. Objevené fosilie nám ukazují, že se až překvapivě rychle adaptovali na vodní prostředí a pak v něm prosperovali dalších asi 180 milionů let, než zmizeli v nejmladším masovém vymírání na přelomu křídy a třetihor.

Objev fosilie nothosaura z oblasti, kde byl před 246 miliony let jižní pól, má význam pro pochopení evoluce a šíření těchto mořských plazů. Vědci si doposud mysleli, že takové šíření zabralo dlouhé miliony let. Jak se ale zdá, bylo to poměrně rychlé. Podle Benjamina Keara byly polární oblasti v té době velmi příznivé pro živočichy i rostliny a zřejmě ve své době sloužily jako migrační trasy.

Zkamenělý nothosauří obratel. (foto: Uppsala University, Benjamin Kear, CC BY-SA 4.0)