Před zraky astronomů se v souhvězdí Panny zřejmě probouzí obří černá díra

Dříve nenápadná galaxie v souhvězdí Panny změnila v roce 2019 nečekaně svou jasnost, která se od té doby stále zvyšuje. Podle vědců je nejpravděpodobnějším vysvětlením, že jsme svědky probuzení černé díry v jejím centru.

21.06.2024 - Martin Reichman

Koncem roku 2019 začala dříve nenápadná galaxie SDSS1335+0728 náhle zářit jasněji než kdykoli předtím. Aby astronomové zjistili proč, sledovali proměny galaxie pomocí dat z několika vesmírných a pozemních observatoří. Podle nové studie zveřejněné v časopise Astronomy & Astrophysics tyto změny zřejmě souvisejí s probuzením masivní černé díry v jejím jádře.

„Představte si, že léta pozorujete vzdálenou galaxii, která se zdá být klidná a neaktivní,“ říká Paula Sánchez Sáez, astronomka z německé ESO a hlavní autorka studie. „Najednou se v jejím jádru začnou dít dramatické změny jasnosti, které se nepodobají žádným dosud pozorovaným událostem.“ Přesně to se stalo u jádra SDSS1335+0728, které je nyní klasifikováno jako „aktivní galaktické jádro“ (AGN) - jasná kompaktní oblast poháněná masivní černou dírou.

Probuzený obr

Náhlé rozzáření galaxie mohou způsobit i některé jiné jevy, jako jsou výbuchy supernov nebo slapové rozrušení, kdy se hvězda dostane příliš blízko k černé díře a je roztrhána na kusy. Tyto změny jasnosti však obvykle trvají jen několik desítek nebo nanejvýš několik stovek dní. To ale neplatí v případě galaxie SDSS1335+0728. Její jasnost se zvyšuje více než čtyři roky poté, co bylo poprvé pozorováno její první zjasnění. Pozorované změny jsou navíc v této galaxii, vzdálené 300 milionů světelných let, velmi odlišné od všech dosud pozorovaných.

Porovnáním dat získaných před prosincem 2019 a po něm vědci zjistili, že SDSS1335+0728 nyní vyzařuje mnohem více světla v ultrafialové, optické a infračervené oblasti. Galaxie také začala v únoru 2024 vyzařovat rentgenové záření. Podle vědců je nepravděpodobnějším vysvětlením, probuzení černé díry a „aktivace“ galaxie. Podle Loreny Hernández Garcíi z chilské univerzity ve Valparaísu jde o první případ aktivace masivní černé díry v reálném čase.

Aby vědci vyloučili další možné příčiny změn v galaxii, hodlají v jejím pozorování pokračovat. Stále je podle nich možné, že jsme svědky neobvykle pomalého slapového rozrušení, nebo dokonce zcela nového jevu. Pokud by se ale skutečně jednalo o slapové rozrušení, bylo by nejdelší a nejslabší, jaké kdy bylo pozorováno, uvádějí vědci ve své zprávě.