Planckova hvězda: Hypotetický koncept, který má vyřešit paradox ohnivé stěny v blízkosti horizontu událostí

Planckova hvězda, hypotetický koncept teoretické fyziky v kontextu kvantové gravitace, představuje možný způsob, jak sladit kvantovou mechaniku s obecnou teorií relativity a vyřešit paradox ohnivé stěny u černých děr.

20.07.2024 - Michal Švanda

Planckova hvězda reprezentuje hypotetický koncept teoretické fyziky, zejména v kontextu kvantové gravitace, přičemž mezi odborníky není všeobecně přijímaný. Problém tkví v tom, že jsou černé díry popsány jako oblasti vesmíru s tak silnou gravitací, že z ní nemůže uniknout ani světlo. Rozhraní pak tvoří tzv. horizont událostí. Pokud však zohledníme zásady kvantové mechaniky a pokusíme se je sladit s obecnou teorií relativity blízko horizontu událostí, objeví se různé paradoxy a otázky.

Patří k nim i tzv. paradox ohnivé stěny: Podle něj by mohla být oblast blízko horizontu událostí neuvěřitelně energetická a horká, což by mohlo vést k zničení všeho, co do černé díry padá. A to nesouhlasí s předchozími očekáváními. V klasické obecné teorii relativity jsou Planc­kovy hvězdy navrženy jako možné řešení paradoxu ohnivé stěny. Podle dané představy by objekt s velkou hmotností nevytvořil uvnitř černé díry tradiční singularitu, ale dosáhl by stavu, kdy se efekty kvantové gravitace stávají významnými.

Zmíněný stav, nazývaný Planc­kova hvězda, charakterizuje extrémně vysoká hustota energie. Kvantová teorie říká, že kolaps nemůže pokračovat dál, protože by se narušila Heisenbergova relace neurčitosti. Dokonce by mohla teoreticky vzniknout repulzní síla, která by hvězdu vrátila až do normálního prostoru. Daný proces by ovšem trval mnohem déle, než existuje vesmír, takže jsme žádné viditelné Planckovy hvězdy jistě nepozorovali.