Nevábné fosilie: Arizonské Poozeum je největší sbírkou zkamenělých exkrementů

Arizonské muzeum exkrementů vystavuje výměšky termitů, ale také „hromádky“ vážící několik kilogramů.

20.10.2024 - Vilém Koubek

V arizonském Poozeu je k vidění na sedm tisíc fosilních exkrementů neboli koprolitů, jež pocházejí jak od hmyzu, tak od velkých savců. Kurátorovi Georgi Frandsenovi se navíc podařilo získat vzorek výkalů, o kterém se předpokládá, že pochází z tyranosaura. Z analýzy fosilizovaného výměšku vyplynulo, že dávný tvor příliš neztrácel čas žvýkáním a kořist polykal po velkých kusech.

Zmíněný koprolit se zároveň dostal do Guinnessovy knihy rekordů, a to díky své délce 67,5 centimetru a šířce 15 centimetrů. Výjimečný exemplář, vážící více než devět kilogramů, byl objeven na soukromém ranči poblíž města Buffalo v Jižní Dakotě v létě 2019.

Rekordní exemplář arizonského muzea pocházející zřejmě z tyranosaura. Rentgenová fluorescenční analýza v něm odhalila úlomky kostí, vysoké množství fosforu a vápníku. (foto: Wikimedia Commons, Poozeum, CC BY-SA 4.0)

Přestože se brány Poozea v arizonském Williamsu otevřely teprve letos v květnu, samotná sbírka má za sebou poměrně bohatou historii. George Frandsen, který se fosilizovaným výměškům věnuje již od svých 18 let, svou sbírku vystavoval od roku 2014 v online galerii a exponáty zapůjčoval různým muzeím. Letos svůj koníček přetavil v plnohodnotné zaměstnání – dal sbohem práci ve zdravotnictví a otevřel si muzeum fosilních exkrementů. Vedle rekordního zápisu největšího fosilního koprolitu se také může pochlubit největší sbírkou koprolitů na světě. V roce 2015 jeho sbírka čítala 1 277 kousků a od té doby se výrazně a utěšeně rozrůstá.