NASA řeší, kdy znovu poletí Starliner. A zda vůbec poletí

Dva příští naplánované pilotované lety k Mezinárodní vesmírné stanici budou v režii SpaceX. Kdy k ISS zamíří další Starliner?

18.10.2024 - Martin Reichman

Testovací mise pilotovaného letu kosmické lodi Starliner skončila nezdarem a NASA řeší, co bude s kosmickou lodí Boeingu dál. Podle původního harmonogramu měla další posádka, tentokrát již v rámci ostré operační mise, označované jako Starliner-1 nebo také PCM-1 (Post Certification Mission-1) zamířit k ISS v roce 2025.

Na rozdíl od dvoučlenné testovací mise Boe-CFT má do Starlineru usednout hned čtveřice astronautů – Američané Scott Tingle a Michael Fincke, Kanaďan Joshua Kutryk a japonský astronaut Kimiya Yui. Kdy a zda se tak ale stane, není v tuto chvíli vůbec jisté. NASA v prohlášení vydaném v tomto týdnu uvádí, že „případné datum startu bude určené, až bude známý způsob, jakým chce společnost Boeingu dojít k certifikaci“.

Letošní pilotovaná premiéra kosmické lodi Starliner se potýkala s únikem pohonných látek a problémy s naváděcími tryskami. NASA po mnoha odkladech nakonec rozhodla, že Barry Wilmore a Sunita Williamsová zůstanou na palubě vesmírné stanice až do jara příštího roku a vrátí se v kosmické lodi Crew Dragon společnosti SpaceX. Starliner se poté vrátil v autonomním režimu bez posádky na počátku září.

Podobné problémy přitom kosmickou loď provázely i během dvou nepilotovaných letů v letech 2019 a 2022. Obavy týkající se bezpečnosti Starlineru nedokázaly rozptýlit ani rozsáhlé vesmírné a pozemní testy.

Jisté tak v tuto chvíli je pouze to, že příští posádka k ISS zcela jistě nezamíří ve Starlineru. Američanky Anne McClainová a Nichole Ayersová, společně s Japoncem Takuja Ónišim a Rusem Kirillem Peskovem poletí k ISS na jaře 2025 v Crew Dragonu (mise Crew-10) a v červenci má do vesmíru zamířit mise Crew-11, opět v režii SpaceX. Boeing tak má nejméně rok času na certifikaci Starlineru.