Supermasivní černá díra spolkla Slunci podobnou hvězdu a stále nemá dost

Astronomové prozkoumali vzrušující dění u supermasivní černé díry v galaxii, vzdálené od nás asi 215 milionů světelných let.

16.10.2024 - Stanislav Mihulka

Astronomové se v roce 2019 díky zařízení Zwicky Transient Facility stali svědky události označované jako AT2019qiz. Supermasivní černá díra o hmotnosti milionů sluncí v galaxii 2MASX J04463790-1013349, vzdálené asi 215 milionů světelných let, při ní pozřela hvězdu podobnou Slunci.

Po zlikvidované hvězdě zůstalo mračno trosek, které krouží kolem supermasivní černé díry v podobě akrečního disku. Vědci nedávno zjistili díky pozorováním více různých přístrojů, včetně vesmírných teleskopů Chandra, Hubble, NICER a Swift, že se tento disk kolem supermasivní černé díry rozšířil.

Drama u supermasivní černé díry

Ukazuje se, že vzniklý disk zasahuje do oběžné dráhy dalšího tělesa na blízké orbitě supermasivní černé díry. Jeho přesnou povahu vědci zatím neznají – může jít o další hvězdu, nebo také o černou díru hvězdné velikosti. Tento objekt prolétá diskem trosek zničené hvězdy, zhruba jednou za 48 hodin. Každý takový průlet vyvolává spršku rentgenového záření, které dokážou zachytit vesmírné teleskopy.

Představte si plavce, který stále dokola skáče do bazénu a pokaždé vystříkne spoustu vody,“ přibližuje situaci v okolí supermasivní černé díry vedoucí výzkumu Matt Nicholl z britské Královské univerzity v Belfastu. „Hvězda nebo černá díra ve zkoumané galaxii je tím plavcem, který se opakovaně noří se do bazénu akrečního disku.

Není to poprvé, kdy se vědcům podařilo v těsné blízkosti supermasivní černé díry zaznamenat opakované záblesky rentgenového záření. Až doposud ale pro tyto jevy, označované jako „kvaziperiodické erupce“, chybělo vysvětlení. Pozorování Nichollova týmu nyní nabízí možnou odpověď.