Nově popsaný dinosaurus z Utahu trávil část života pod zemí

Malý dinosaurus o velikosti psa noroval v mokřadech na území dnešního Utahu před zhruba 99 miliony let.

13.07.2024 - Stanislav Mihulka

Teprve nedávno vyšlo najevo, že neptačí dinosauři mohli vést život pod zemí. Na fosilních pozůstatcích asi čtyřmetrového thescelosaura z konce období křídy byly nalezeny stopy, které odpovídají zvířeti obývajícímu nory. Neuplynul ani rok a paleontologové hlásí nového neptačího dinosaura, který podle všeho rovněž hledal bezpečí pod zemí.

Nově popsaná Fona herzogae ze skupiny ptakopánvých dinosaurů, shodou okolnosti příbuzná thescelosaura, žila asi před 99 miliony let, tedy na přelomu spodní a svrchní křídy, na území dnešního Utahu. V té době tam byl velký mokřadní ekosystém s mnoha řekami, vklíněný mezi pobřeží velkého vnitrozemského oceánu na východě a horami s aktivními vulkány na západě. Klima tam bylo hodně horké a vlhké, jako v obrovském skleníku.

Život v podzemí

Odborníci Státní univerzity Severní Karolíny a Přírodovědného muzea Severní Karolíny nacházeli fosilie fony od roku 2013. Vzhledem k jejich výbornému stavu i některým nápadným znakům dospěli k závěru, že šlo o tvora se sklonem žít v podzemí. Jejich výzkum v těchto dnech zveřejnil odborný časopis The Anatomical Record.

Jak říká vedoucí výzkumu Haviv Avrahami, rozpoznat životní styl u dinosaurů nebývá jednoduché. Nálezy jsou často nekompletní a výklad objevených znaků nemusí být jednoznačný. V případě fony ale měli s kolegy štěstí. Objevili i víceméně kompletní fosilie, uložené v pozici, jaká odpovídala okamžiku smrti dinosaura. Okolnosti nálezů a uspořádání kostí přesvědčivě ukazují, že fona trávila pod zemí hodně času.

Fona byla malý býložravý dinosaurus, zhruba velikosti velkého psa. Podzemnímu životu odpovídají její velké bicepsové svaly, mohutné svalové úpony nebo srostlé kosti u pánve. To vše sloužilo k zajištění stability těla během hrabání. Stejně tak i vzhled končetin. Vše nasvědčuje tomu, že život pod zemí patřil mezi strategie druhohorních dinosaurů.