Mrazivý objev na jihu Kypru odhaluje drama z doby bronzové

Během vykopávek dávného osídlení u kyperské vesnice Erimi bylo objeveno tělo mladé ženy z doby bronzové. Podle vědců byla žena zřejmě rituálně usmrcena, zatížena těžkým kamenem a posmrtně uzavřena ve svém domě.

18.07.2024 - Stanislav Mihulka

Vesnice Erimi, která se nachází u dnešního Lemesosu (Limassol) na jižním pobřeží Kypru, bývala ve střední době bronzové, zhruba mezi lety 2000 a 1600 před naším letopočtem, vzkvétající řemeslnickou osadou. Odborníci předpokládají, že tehdejší obyvatelé vesnice prosperovali především díky výrobě žádaných barvených látek. Prozrazují to archeologické nálezy v oblasti, které kromě obytných oblastí a hřbitova zahrnují sklady, dílny a barvířské kádě.

Nedávno byl v Erimi objeven více než dva metry vysoký monolit. Nacházel se uvnitř budovy, která je nejstarší známou náboženskou stavbou na Kypru. Nově se k pozoruhodným nálezům Erimi připojil děsivý objev mladé ženy z doby bronzové, která byla zřejmě brutálně usmrcena.

Děsivý rituál

Podle vedoucího archeologického projektu Erimi Luca Bombardieriho nebylo ženě v době její smrti více než 20 let. Měla rozbitou hlavu kamenem nebo zásahem oštěpu a na jejím těle byl umístěn těžký kámen. Žena navíc nebyla pohřbena klasickým způsobem, ale byla zřejmě uzavřena ve svém domě. Zdá se, že žena byla po smrti záměrně oddělena od ostatních pohřebných té doby, uložených na místním pohřebišti. To ukazuje na rituální vraždu, která snad měla zabránit ženě nebo jejímu duchu v ohrožování ostatních obyvatel Erimi. Vědci si ale nejsou jistí, co konkrétně bylo důvodem takového zacházení.

Určitou nápovědou pro archeology je, že nejde o první případ tohoto druhu. Na Kypru bylo již v minulosti objeveno nejméně 15 dalších mladých žen ze stejného období, s nimiž bylo zacházeno podobným způsobem. Zda mezi těmito ženami existovala nějaká spojitost ale zatím zůstává nerozluštěným tajemstvím.