Genetici v rozsáhlé studii odhalili přes stovku genů spojených s úzkostí

Analýza genetických dat více než milionu lidí z celého světa přinesla objev 115 genů, které těsně souvisejí s rozvojem úzkostí.

27.09.2024 - Stanislav Mihulka

Podle údajů Světové zdravotnické organizace je úzkost nejčastější psychickou poruchou. V roce 2019 nějakou formou úzkosti ve světě trpělo asi 301 milionů lidí. Existuje řada různých typů úzkosti a v podstatě každý z nich může mít vážné důsledky pro každodenní život pacientů. Vědci a lékaři proto proti úzkosti bojují na různých úrovních.

Renato Polimanti z Yaleovy univerzity a jeho kolegové analyzovali genetická data více než 1,2 milionu lidí různého původu a podařilo se jim identifikovat 115 genů, které jsou těsně spojené s úzkostí. Vědci kromě toho prozkoumali i expresi těchto genů (vyjádření informace v nich obsažené) v lidském těle. Závěry výzkumu Polimantiho týmu zveřejnil vědecký časopis Nature Genetics.

Úzkost v genech

Jak se vystopované geny podílejí na rozvoji úzkosti? Podle vědců se tyto geny aktivují v řadě oblastí mozku, které byly již dříve spojeny s projevy úzkosti, včetně mozečku a limbického systému. Také se ukázalo, že tyto geny mají vztah k bolesti nebo k poruše trávení, případně k dalším psychickým poruchám, jako je deprese nebo schizofrenie.

Nebylo to poprvé, když vědci zkoumali genetiku úzkosti. Ale tento výzkum až doposud čelil kritikám, obvykle kvůli nevyrovnanému vzorku populace. Vědci měli sklon využívat převážně dobrovolníky evropského původu, což se u výzkumu tohoto typu mohlo do určité míry promítnout do výsledků.

Polimanti s kolegy tento problém řešili zahrnutím dobrovolníků pocházejících z různých částí světa. Byli mezi nimi Evropané, Afričané, Američané i lidé z jižní a východní Asie. Výsledkům výzkumu to dodává na věrohodnosti.