Budou se astronauté a vesmírní kolonisté živit bakteriální biomasou?

Experimenty naznačují, že astronauté budoucnosti a vesmírní kolonisté by se mohli na dlouhých výpravách Sluneční soustavou živit bakteriální biomasou. Základem pro její výrobu by mohl být substrát z planetek.

11.10.2024 - Stanislav Mihulka

Pokud budeme chtít zkoumat vzdálenější končiny Sluneční soustavy nebo dokonce osídlovat další světy, bude nutné astronauty nebo kolonisty něčím nasytit. Dřívější výzkumy ukázaly, že s existujícími technologiemi nejspíš nebude možné, aby kosmická loď uvezla dostatečné množství potravin pro lidskou posádku a řešení v podobě pěstování vlastního jídla má také své limity.

Výzkumný tým Institutu pro průzkum Země a vesmíru kanadské Západní univerzity nabízí velmi zajímavé řešení, které je založené na pěstování bakterií s využitím substrátu získaného na planetkách. Tímto způsobem by bylo možné získat poživatelnou a doufejme, že i chutnou biomasu.

Jedlé bakterie

Eric Pilles a jeho spolupracovníci v několika experimentech rozkládali materiál odpovídající materiálu planetek pomocí pyrolýzy. Podařilo se jim tímto způsobem získat živiny, které by mohly využít bakterie.

Výsledky experimentů naznačují, že těleso velikosti planetky Bennu, která má rovníkový průměr 490 metrů a hmotnost přibližně 78 milionů tun, by tímto způsobem uživilo jednoho astronauta po dobu 600 let. Optimistický scénář tento odhad prodlužuje až na 17 tisíc let. Výsledky experimentů a jejich závěry vědci popisují v odborném časopisu International Journal of Astrobiology.

Badatelé připouštějí, že koncept využití materiálu planetek jako hnojiva pro bakterie při pěstování jedlé biomasy je stále v plenkách. Především zdůrazňují, že bude nutné velmi důkladně otestovat a vyladit biomasu, která při takovém postupu vznikne. Nejen proto, aby byla jedlá a astronauté se neotrávili, ale také aby byla chutná, což by mohlo být klíčové pro přežití dlouhodobých výprav, pro které je morálka velice důležitá. Problém by také mohlo představovat různé složení planetek a tedy různorodost dostupného materiálu.

Midjourney AI, PDM 1.0