Zvrat v záhadě trpasličích galaxií: Byly objeveny na nejhorším možném místě

Donedávna to vypadalo, že Mléčná dráha má podezřele málo satelitních trpasličích galaxií. Teď se rýsuje možnost, že jich má naopak podezřele mnoho…

05.07.2024 - Stanislav Mihulka

Mléčná dráha neputuje vesmírem sama. Provází ji družina satelitních trpasličích galaxií, které jsou mnohem menší a také mnohem méně zářivé. Astronomové jich zatím nalezli zhruba šedesát, což je podstata záhady trpasličích galaxií Mléčné dráhy. Naše modely vzniku a vývoje galaxií, založené na existenci chladné temné hmoty, totiž předpovídají, že by jich mělo být podstatně víc. Podle současných teorií zhruba okolo 220.

Tým astronomů, který vedl Daisuke Homma z Národní astronomické observatoře Japonska, nedávno objevil dvě nové satelitní trpasličí galaxie Mléčné dráhy, které dostaly jména Virgo III a Sextans II. Mohlo by se zdát, že je to dobrá zpráva, která nás přiblíží k vyřešení záhady. Ukázalo se ale, že tento objev situaci spíše ještě zhoršil. Výsledky výzkumu Hommova týmu uveřejnil odborný časopis Publications of the Astronomical Society of Japan.

Příliš mnoho galaxií

Galaxie Virgo III a Sextans II byly totiž nalezeny, z pohledu astronomů, na nejhorším možném místě. Hommův tým je objevil v oblasti oblohy, která byla prostudována v rámci projektu Hyper Suprime-Cam (HSC) Subaru Strategic Program (SSP). Vzhledem k velikosti této části oblohy by tam podle modelů měly být jen asi čtyři satelitní galaxie. Teď jich tam ale známe celkem devět. Když vědci extrapolovali tento počet na celou oblohu, dospěli k odhadu téměř 500 satelitních galaxií. Znamenalo by to nejen, že nám stále zbývá objevit mnoho satelitních galaxií (více než předtím), ale také že je jejich možný celkový počet v rozporu s dosavadními modely.

Ve hře je ještě možnost, že zmíněná oblast oblohy z nějakého důvodu obsahuje mnohem více satelitních galaxií, než se nachází jinde na obloze. Lze to ověřit jedině tak, že astronomové podobným způsobem prozkoumají další části oblohy a zjistí, kolik se tam nalézá satelitních trpasličích galaxií.