Zaručený recept: Čím složitější petice, tím vyšší má šanci oslovit veřejnost

V reklamě platí, že chcete-li oslovit maximum lidí, musíte své sdělení zjednodušit. V případě sbírání podpisů na petici však zlaté pravidlo marketingu nefunguje. Nedávná psychologická studie tvrdí, že čím složitější text, tím větší má paradoxně šanci oslovit veřejnost

12.11.2023 - Barbora Jelínková



Psycholog David M. Markowitz z University of Oregon analyzoval více než tři miliony petic v několika světových jazycích, které stáhl z pěti veřejně dostupných internetových databází. Následně pomocí počítačového programu zjistil četnost běžných „lidových“ výrazů a vyhodnotil celkovou srozumitelnost dokumentu. 

Recept na petici

Oproti očekávání, že čím jednodušší text, tím víc podpisů se pod ním shromáždí, se prokázal přesný opak: Vyšší šanci na úspěch měly petice, které působily složitěji, obsahovaly komplikovanější věty a víceslabičná slova. Markowitz tak nepřímo potvrdil závěry dřívějších výzkumů, že v určitých situacích vnímají lidé složitost pozitivněji. 

Zatímco obvykle dáváme přednost zjednodušování jazyka – například pokud jde o reklamy či příspěvky na sociálních sítích – zároveň dokážeme ocenit úsilí autora, jenž se prostřednictvím spletitých souvětí pokouší dosáhnout důležitého záměru. 

Komplikovanější petice tudíž působí na průměrné čtenáře tak, že má v porovnání s jednoduššími texty významnější cíl. Podle Markowitze je však nutné hypotézu ještě potvrdit: Nelze totiž vyloučit, že složitě formulované petice s vyšším počtem podpisů oslovily víc lidí jednoduše svým tématem. 


Další články v sekci