Webbův vesmírný dalekohled pozoroval mladší „dvojče“ Mléčné dráhy

Vesmírný dalekohled Jamese Webba objevil vzdálenou galaxii, která velmi připomíná mladou podobu Mléčné dráhy

16.02.2023 - Stanislav Mihulka

Jak asi vypadala Mléčná dráha krátce po svém vzniku? Alespoň částečnou odpověď nabízí Vesmírný dalekohled Jamese Webba, který ve vzdálenosti 9 miliard světelných let od nás objevil její mladé „dvojče“. Mladá galaxie dostala přezdívku Prskavka a nabízí přibližný pohled na podobu naší domovské Galaxie jen několik miliard let po Velkém třesku

Zrcadlo dávné historie

Galaxii, jejíž velikost odpovídá asi třem procentům velikosti dnešní Mléčné dráhy, studovali astronomové Duncan Forbes z australské Swinburneho univerzity a Aaron Romanowsky z americké Univerzity San José v Kalifornii. Výsledky jejich pozorování nedávno zveřejnil časopis Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters.

Prskavka se galaxii přezdívá kvůli více než dvacítce kulových hvězdokup, které připomínají jiskry vyletující ze zapálené prskavky. Vedle kulových hvězdokup se v jejím okolí nachází i několik trpasličích galaxií, které Prskavka zřejmě časem pohltí podobným způsobem, jako to v průběhu historie dělá i naše Mléčná dráha.

TIP: „Dvojčata“ Mléčné dráhy: Jak moc je naše domovská Galaxie unikátní?

Pohled JWST ukazuje galaxii jak vypadala, když byl vesmír starý pouhé čtyři miliardy let (tedy zhruba třetinu současného věku vesmíru). Podle vědců to značí, že Prskavka, stejně jako Mléčná dráha, vznikla velmi časně a její další osud se do značné míry podobá vývoji Mléčné dráhy. Je tak pravděpodobné, že během 9 miliard let z ní vznikla galaxie velmi podobná té naší.