Vodíkový náklaďák H2Rescue pokořil Guinnessův světový rekord
Prototyp vozidla H2Rescue na vodíkový pohon ujel na nádrž se 175 litry vodíku 2 906 kilometrů a vydobyl si tím zápis do Guinnessovy knihy rekordů.
V automobilovém průmyslu se zvolna prosazují různé typy vodíkového pohonu. Nákladní vozidla s vodíkovým pohonem by mohla ušetřit emise značného množství uhlíku ročně. Nedávno získal pozornost médií prototyp vodíkového nákladního vozidla H2Rescue, které je specializované na záchranné operace, a teď ještě získalo Guinnessův světový rekord.
Prototyp H2Rescue postavila společnost Cummins Accelera ve spolupráci s americkými ministerstvy obrany a energetiky. Zmíněný rekord se týká toho, že H2Rescue urazil celkem 2 906 kilometrů na jedinou nádrž, naplněnou 175 litry vodíku. U úspěšného pokusu o zdolání rekordu byl přítomen zástupce Guinness World Records, který dohlédl na zapečetění nádrže s vodíkem.
Nový vodíkový rekord
Vůz absolvoval rekordní jízdu rychlostí zhruba 80 až 89 kilometrů po veřejných silnicích, přičemž se nevyhýbal dopravní špičce. Venkovní teplota během jízdy se pohybovala mezi 16 až 27 °C. Jak je pro stroje s vodíkovým pohonem typické, H2Rescue během jízdy vypouštěl z výfuku pouze vodní páru. Oproti benzínovému nákladnímu automobilu stejné velikosti a na stejné trase ušetřil emise 301 kilogramů oxidu uhličitého.
Hlavním účelem automobilu H2Rescue ale není lámat rekordy ani se účastnit silničních závodů. Tento téměř 15tunový vůz je specializován na transport potřebných zásob do míst postižených katastrofou. Když dorazí na takové místo, může se stát nouzovým zdrojem elektřiny o výkonu 25kW. Takový zdroj postačuje pro 2025 přívěsů FEMA, které poskytuje lidem v nouzi Federální agentura pro krizové řízení (FEMA, Federal Emergency Management Agency).
Automobil H2Rescue je vlastně také zdrojem vody, kterou vyrábí spalováním vodíku. Vytvoří sice jen asi 3,8 litru vody za hodinu, což není bůhvíjaké množství, ale rozhodně je to lepší než spaliny benzínového či naftového motoru. Podle amerického ministerstva energetiky by nasazení H2Rescue místo dnes používaných záchranných vozidel ušetřilo na jeden vůz za rok cca 6 908 litrů benzínu a 2,5 tun emisí.