Jste zvyklí pouštět si při práci hudbu? Pak vás zřejmě nepotěší nový výzkum Neila McLatchieho z Lancasterské university. Poslech hudby při práci podle něj omezuje kreativitu.
Badatelé uspořádali sérii experimentů, při nichž dobrovolníci měli za úkol nalézt slovo, které je možné spojit se třemi jinými, na první pohled nesouvisejícími slovy. To je oblíbený postup, s jehož pomocí psychologové často testují verbální kreativitu. Účastníci experimentu takový úkol plnili v prostředí úplného ticha a při poslechu hudby.
TIP: Hudba ovlivňuje naše utrácení v restauracích a obchodech
Výsledky experimentů mluví jasně. Ve všech případech lépe uspěli lidé, kteří plnili zadání za úplného ticha. Zároveň je ale jasné, že šlo o experimenty malého rozsahu, v nichž vědci testovali pouze jediný typ kreativity. Předchozí studie ale ukázaly, že hudba či hluk snižují celkovou pozornost. Do budoucna bude rozhodně zajímavé podobné experimenty zopakovat ve větším rozsahu a s různými typy kreativity.