Sonda MESOM bude každý měsíc pozorovat vlastní zatmění Slunce

Plánovaná sonda MESOM se jednou měsíčně dostane do úplného zatmění Slunce. Ve srovnání se zatměním pozorovatelným ze Země jej bude zažívat mnohem déle.

04.10.2024 - Stanislav Mihulka

Úplná zatmění Slunce jsou pro astronomy úžasnou příležitostí pozorovat sluneční chromosféru a korónu způsobem, jaký za jiných okolností není možný. Bohužel pozemská úplná zatmění bývají velmi vzácná a trvají jen krátce – obvykle jen několik sekund nebo pár minut.

Pozoruhodná vesmírná mise MESOM, kterou připravuje tým britské solární fyzičky Lucie Greenové z University College London, nabízí zajímavou alternativu. Jejich plánovaná sonda MESOM se má ve vesmíru pohybovat po precizně naplánované trajektorii, která zajistí, že se sonda jednou za lunární měsíc dostane do úplného zatmění Slunce. Zajímavá a vědecky cenná podívaná se navíc sondě nabídne vždy na 48 minut.

Vesmírná zatmění

Pohyb ve stínu Měsíce umožní sondě MESOM pořizovat kvalitní snímky a vědecká měření sluneční chromosféry a koróny. Vědci očekávají, že mise přispěje k poznání doposud nepříliš jasných procesů ve sluneční koroně a blízkém okolí Slunce, především v souvislosti s kosmickým počasím.

Mise MESOM nabídne vědcům příležitost studovat, jak Slunce vytváří sluneční vítr a další podobné projevy,líčí Greenová. „MESOM ale také osloví širokou veřejnost s nádherou zatmění Slunce, které bude sonda pozorovat z vesmíru a nikoliv ze zemského povrchu. Všechny snímky sondy budou volně dostupné.

Podle profesora Huwa Morgana z Aberystwythské univerzity je mise důležitá i z dalšího pohledu. S rostoucí globální závislostí na bezdrátových technologiích podle něj roste riziko narušení každodenního života na Zemi v důsledku kosmického počasí.

„MESOM je neuvěřitelně vzrušující mise, která posune naše vědecké poznání sluneční atmosféry a vesmírného počasí na novou úroveň, což nám umožní poskytovat přesnější předpovědi a přijímat odpovídající opatření,“ věří Morgan. Pokud všechny přípravy půjdou podle plánů, měla by sonda za zatměními Slunce vyrazit někdy po roce 2030.