Silní kluci, slabé holky: Dilema kamzic při výběru partnera

Obecné pravidlo říká, že u savců plodí větší samci zdravější potomky. Zdálo by se, že ani kamzíci nejsou výjimkou. Biolog David Coltman z Albertské univerzity ovšem objevil genetickou záludnost, která by měla samičky kamzíka běláka přimět, aby si výběr partnera pořádně rozmýšlely.

26.10.2024 - Zuzana Teličková

Velcí, zdatní samci kamzíků běláků (Oreamnos americanus) většinou odsunou své subtilnější soky stranou a dostanou se k žádoucím samicím. Výsledek jejich páření ovšem nemusí byt vždy jen pozitivní. Zatímco potomkům mužského pohlaví předají své fyzické atributy a s nimi i naději na sexuální úspěchy, dcerám se takových výhod do vínku nedostane. Z dosud neznámého důvodu mají totiž silnější samci tendenci plodit drobnější a méně zdatné potomky ženského pohlaví.

Kamzíci běláci žijí v nadmořských výškách dosahujících až 4 000 metrů a jsou největšími savci, kteří se v těchto místech vyskytují. Život v místech, kam se nedostanou predátoři, je po většinu jejich života zbavuje nutnosti bránit se před svými přirozenými nepřáteli. Drsná horská příroda a život na strmých svazích přesto přeje především silným a zdravým jedincům. Malé samice jsou tak značně znevýhodněny a tudíž z evolučního hlediska nežádoucí.

Přitom rod v každém případě potřebuje nejen zdravé a silné samce, ale i samičky podobných kvalit, jejichž otci jsou v převážné většině naopak menší samci. Biologové zatím neví, do jaké míry tento fakt ovlivňuje dospělé samice při výběru partnera.

Populace těchto horských koz se na většině míst jeví jako stabilní, i když ne všude je situace v tomto směru úplně růžová. Zatímco v Yellowstonském národním parku je povolený kontrolovaný odstřel běláků, v Kaskádovém pohoří jejich populace mírně klesá a jsou zde pod ochranou.