Selfies pod drobnohledem vědy: Co je selfie paradox a jaké snímky nejvíce táhnou?
Vědci se zaměřili na fenomén tzv. „selfies“. Podařilo se jim zjistit, proč mu lidé tak propadli?
Tzv. selfies, čili autoportréty pořízené z ruky mobilním telefonem či fotoaparátem a následně obvykle umisťované na sociální sítě, jsou nesmírně populární. Svědčí o tom i odhady společnosti Google z letošního února, podle nichž uživatelé operačního systému Android pořídili asi 93 milionů „selfíček“ za den. Také vědci už zmíněný fenomén prozkoumali z několika úhlů.
Jen vlastní snímky a úhel 15°
Například badatelé z mnichovské Ludwig-Maximilians-Universität zjistili, že si většina lidí přeje, aby bylo selfies na sociálních sítích méně – ovšem těch cizích. Pokud jde o počty vlastních záběrů, jsou spokojeni. Odborníci zavedli pro uvedený fakt dokonce speciální termín „selfie paradox“. Podle výzkumnice Sarah Diefenbachové jsme jednoduše ke snímkům ostatních mnohem kritičtější a máme tendenci je považovat za projevy narcismu, zatímco u těch svých býváme výrazně shovívavější.
TIP: Jak zabít vlnu populárních „selfies“? Co třeba pomocí „selfdies“?
Vědci z Otto-Friedrich-Universität v německém Bambergu zase zkoumali, jaká selfíčka na nás působí nejlépe. Celkem 172 účastníkům experimentu ukázali 3D snímky obličejů z různých úhlů a požádali je, aby zhodnotili atraktivitu jejich protagonistů. Dobrovolníci přitom nejlépe vnímali záběry, při nichž byl fotoaparát vpravo od obličeje v úhlu asi 15° a objekt snímal lehce z nadhledu. Zmíněnou techniku ovládá například americká hvězdička Selena Gomezová – s téměř 130 miliony odběratelů nejsledovanější osobnost Instagramu.