Reparát pro New Glenn: Obří raketa se zítra znovu pokusí o premiérový start

Nedělní premiérový start supertěžké opakovatelně použitelné rakety New Glenn se kvůli technické závadě neuskutečnil. O reparát se pokusí zítra ráno.

15.01.2025 - Martin Reichman



Po letech vývoje zamířila na floridskou startovní rampu LC-36 nová supertěžká raketa z dílny Blue Origin. Bezmála stometrová dvojstupňová a opakovaně použitelná raketa New Glenn měla podle původních plánů odstartovat v neděli. Premiéru ale zhatila technická závada. 

Důvodem neuskutečněného startu byl led v odvzdušňovacím potrubí, jímž se odvádí stlačený plyn z rakety. Nové tříhodinové startovací okno se pro New Glenn otevírá ve čtvrtek 16. ledna od 7:00 našeho času (1:00 EST). Podobně jako rakety SpaceX i raketa Blue Origin má přistávat na plošině umístěné a hladině moře. 

Nákladem premiérovém letu je prototyp multifunkčního zařízení Blue Ring, které jednak slouží jako adaptér na druhém stupni pro připojení nákladu, zároveň má ale sloužit i jako prostředek k doplňování paliva dříve vypuštěným družicím, přepravy a komunikace.

Kyslíko-vodíkový motoru BE-3 společnosti Blue Origin. (zdrooj: Blue Origin, CC BY 4.0)

New Glenn má na nízkou oběžnou dráhu dopravovat až čtyřicet pět tun nákladu. První stupeň rakety měří na výšku 57,5 metru a v průměru 7 metrů a je vybaven sedmi motory BE-4, které spalují směs kapalného kyslíku a metanu. Druhý stupeň měří na výšku 23,4 metru a pohání ho dva kyslíko-vodíkové motory BE-3U, které jsou upravenou verzí motorů používaných na suborbitální raketě New Shepard. Maximální tah motoru BE-3U činí 490 kN, mnohem úctyhodnější je ale jeho možnost regulace v rozsahu 100–20 %.


Další články v sekci