Rekordní otřesy vulkánu Mount Adams přitahují pozornost geologů

Mohutný americký vulkán Mount Adams nesoptil už více než tisíc let. Jeho nedávná seismická aktivita ale přitáhla pozornost vědců.

07.10.2024 - Stanislav Mihulka

Impozantní stratovulkán Mount Adams v Kaskádovém pohoří je s výškou 3 743 metrů nad mořem druhým nejvyšším vrcholem státu Washington. Ačkoliv nesoptil už více než tisíc let, geologové tento vulkán stále pokládají za aktivní. Nejnovější události jim podle všeho dávají za pravdu.

Odborníci z americké Geologické služby během letošního září detekovali na této sopce šest zemětřesení. Jde o dramatický nárůst proti normálnímu stavu. Na Mount Adams vědci obvykle zaznamenávají jedno zemětřesení za dva až tři roky. Jde tak o nejvyšší počet zemětřesení detekovaných na této sopce během jednoho měsíce od počátku měření v roce 1982.

Sopkotřesení

Otřesy o magnitudě 0,9 až 2 zaznamenala seizmická stanice, která je vzdálená 11 kilometrů jihozápadním směrem od vrcholu Mount Adams. Na zemském povrchu nebyly otřesy patrné. Nápadné zvýšení intenzity otřesů na vulkánu si získalo pozornost v odborných kruzích. Podle geologů nemusí zvýšený počet zemětřesní automaticky znamenat, že hrozí bezprostřední erupce. V současné době nejsou podle vědců žádné náznaky, že by intenzivnější zemětřesení vulkánu, který se tyčí asi 110 kilometrů severovýchodně od metropole Portlandu, bylo důvodem k obavám.

TIP: Mount Erebus: Nejjižněji položená aktivní sopka planety chrlí zlatý prach

Geologové situaci ale neberou na lehkou váhu. Týmy Vulkanické observatoře Kaskády (CVO) a Seizmické sítě Pacifického severozápadu (PNSN) se chystají instalovat na Mount Adams soustavy dočasných seizmických stanic. Jejich úkolem bude detailně měřit sílu, přesné místo a také hloubku seizmické aktivity na tomto americkém vulkánu. Data z těchto stanic by měla prozradit více o tom, co přesně se děje v nitru vulkánu.