Proč psi vrtí ocasem? Letitou záhadu se snaží vysvětlit nové hypotézy

Ani po tisíciletích soužití s domestikovanými psy stále nerozumíme tomu, proč naši chlupatí společníci vrtí ocasem. S novým vysvětlením nyní přicházejí vědci z německého Institutu Maxe Plancka.

24.01.2024 - Stanislav Mihulka

Lidé žijí v těsném vztahu se psy už dlouhé tisíce let. V nejednom případě závisí doslova životy na tom, aby si lidé a psi co nejlépe navzájem rozuměli. Přesto ale některé prvky chování, které u psů důvěrně známe a vídáme je každý den, vlastně stále nechápeme. Příkladem může být vrtění ocasem.

Mnoho lidí si myslí myslí, že psi vrtí ocasem, když jsou šťastní. Co na tuto teorii říká věda? V tomto směru kupodivu existuje poměrně rozsáhlý výzkum, jehož závěry ale zdaleka nejsou jednoznačné. Například se zdá, že agresivnější psi vrtí ocasem častěji než ti mírnější.

Emoce, nebo domestikace?

Další studie zase zjistily, že psi vrtí ocasem, když narazí na zajímavý předmět. Jako by vrtění vyjadřovalo pozitivní emoce nebo třeba vzrušení. V jiných případech zase psi vrtí ocasem v očekávání jídla. To naznačuje, že by mohlo jít o komunikační signál vyjadřující žádost o potravu. Podobných názorů je celá řada, odborná shoda na významu vrtění ocasem ale zatím nepanuje.

Silvia Leonettiová z Institutu Maxe Plancka pro psycholingvistiku v nizozemském Nijmegenu a její spolupracovníci přicházejí hned se dvěma novými hypotézami, jimiž se snaží tento zajímavý fenomén vysvětlit. První vychází z fascinujícího experimentu s domestikací lišek sovětského genetika Beljajeva. Domestikované lišky totiž vrtí ocasem podobně jako psi. Může tak jít o vedlejší produkt šlechtění, znak, který je čirou náhodou geneticky spojený s vlastnostmi podporovanými při domestikaci.

TIP: Podle studie rakouských vědců dokážou psi odhadnout, kdy jim lidé lžou

Druhá hypotéza počítá s tím, že lidé během domestikace selektovali vrtění ocasem u psů nevědomky, kvůli vrozenému sklonu pro rytmus. Obě hypotézy, které pocházejí ze studie zveřejněné odborným časopisem Biology Letters, jsou zatím vysoce spekulativní. Otevírají ale prostor pro budoucí experimenty, které by mohly nastíněné teze potvrdit či vyvrátit. V každém případě vědce i psy nesjpíš čeká pořádná porce zábavy.