Paleontologové objevili v jižním Japonsku zachovalou fosilii trpasličího dinosaura

Když je řeč o dinosaurech, obvykle si představíme několik metrů velká monstra, vyzbrojená strašlivými čelistmi a kostěnými pláty. Mezinárodní tým paleontologů nedávno objevil v Japonsku fosilii dinosaura, který do těchto představ poněkud nezapadá.

12.09.2024 - Stanislav Mihulka

Paleontologové objevili v prefektuře Hjógo na jihu japonského ostrova Honšú zachovalé fosilie ceratopsidního (rohatého) dinosaura. Pojmenovali ho Sasayamagnomus saegusai, přičemž jeho rodové jméno znamená „gnóm ze Sasajamy“.

Odkaz na gnómy – hodné trpaslíky ve špičatých čepicích, poukazuje na skutečnost, že objevený Sasayamagnomus saegusai vážil jen okolo 10 kg a na výšku měřil zhruba 80 cm. Vědci nalezli celkem 17 kostí, přičemž většina z nich patřila jednomu jedinci, podle všeho ne úplně dospělému.

Sasayamagnomus je blízce příbuzný primitivním ceratopsidním dinosaurům ze Severní Ameriky. Podle badatelů lze z této příbuznosti vyčíst, že ceratopsidní dinosauři, kteří původně pocházejí z Asie, se do Severní Ameriky dostali zhruba v období střední křídy před 110 miliony let. V uvedeném období byla východní část Eurasie propojená se Severní Amerikou pevninským mostem v oblasti dnešního Beringova průlivu. Podrobnosti zajímavého objevu zveřejnil odborný časopis Papers in Palaentology