Noční obloha v červenci: Návrat planet a obří oranžový úplněk

Červencová obloha nabídne návrat planet i efektní podívanou v podobě do oranžova zbarveného obřího úplňkového Měsíce.

01.07.2024 - Jan Píšala

Ať už budete o prázdninách kdekoliv, nezapomeňte na vesmír! Pohledy na noční oblohu si můžete užít dokonce i z přesvětlených míst, jen je potřeba zvolit správné nebeské objekty. V létě se nabízejí třeba východy do oranžova zbarveného obřího úplňkového Měsíce. Nejhezčí podívaná na vycházející kotouč luny se pak naskytne 21. července oproti fotogenickému horizontu.

Přehlídka oběžnic

Počíhat si můžete také na některou z jasných planet. Jako první se nabídne Saturn v souhvězdí Vodnáře, který bude na počátku července vycházet okolo půlnoci. Naopak brzké ranní hodiny přinesou Mars, během prázdnin v souhvězdích Berana a Býka, stíhaný Jupiterem rovněž v Býkovi. Zmíněná dvojice oběžnic bude na letní obloze dobře pozorovatelná vždy ve druhé polovině noci.

Jestliže si vezmete na pomoc dalekohled, nabídne vám Jupiter své čtyři největší souputníky nebo oblačné pásy v atmosféře, a půjde-li o přístroj s objektivem o průměru alespoň 10 cm, máte šanci zahlédnout i přechody Velké červené skvrny či temný stín některého z měsíců plující napříč kotoučkem planety. U Saturnu pak samozřejmě upoutají pozornost zejména jeho prstence – tedy pokud budete mít dalekohled nejméně s 5cm objektivem a 30násobným zvětšením. Ikonická ozdoba se však bude jevit již poměrně úzká: Při pohledu ze Země se nám totiž prstence „zavírají“ a vidíme je pod stále menším úhlem. V březnu příštího roku je pak zahlédneme přímo ze strany jen coby světlou linku. Pátrat ovšem můžete také po největším Saturnově průvodci Titanu, který v dalekohledu vypadá jako drobná naoranžovělá hvězdička deváté velikosti nedaleko planety.

Úhlový průměr kotoučku Marsu bude ještě příliš malý, než aby i v menších přístrojích nabídl nějaké podrobnosti. V polovině července však rudá planeta doputuje na nebi do blízkosti Uranu, na vzdálenost 0,6°, a naskytne se tak příležitost spatřit zmíněný pár v jednom zorném poli třeba i obyčejným triedrem. Uran hledejte severovýchodně od Marsu: Bude vypadat jako drobná, mírně rozostřená namodralá hvězdička s jasností okolo 6 mag a při výraznějších zvětšeních pak jako malý modrozelený kotouček o úhlovém průměru 3,5″ – zatímco kotouček rudé planety bude zhruba o třetinu větší.

1. července4 h 50 min20 h 52 min
15. července5 h 02 min20 h 44 min
31. července5 h 22 min20 h 24 min

V první polovině měsíce se Slunce nachází ve znamení Raka, 22. července v 9:45 SELČ vstupuje Slunce do znamení Lva.

Nov6. července4 h 35 min20 h 50 min