Na vzdálenost desítek kilometrů se klenou nad jezery, poli i městy. Nejdelší mosty světa udivují nejen technickou bravurou, ale také krásou. V posledních letech se jejich zemí zaslíbenou stává Čína, dlouhé „perly“ stavitelství však najdeme rovněž v Thajsku či v USA
Nejdelší most světa, zapsaný i v Guinnessově knize rekordů, se nachází na vysokorychlostní železniční trati spojující Šanghaj a Nanking v provincii Ťiang-su na východě Číny. Viadukt Tan-jang-Kchun-šan se táhne v délce přes 160 km a prochází malebnou krajinou s rýžovými poli, kanály i jezery v blízkosti řeky Jang-c’-ťiang. Jeho výstavba započala roku 2006, zaměstnala bezmála 10 tisíc lidí a přišla asi na 8,5 miliardy dolarů, tedy zhruba 190 miliard korun.
Rekordman z Tchaj-wanu
Čang-chua-Kao-siung | 157,3 km
Druhý rekordman v pořadí má s „číslem jedna“ mnoho společného: Viadukt Čang-chua-Kao-siung měří jen o pár kilometrů méně a také tvoří součást vysokorychlostní železnice. Spojuje město Čang-chua na západě ostrova Tchaj-wan s tamní druhou největší metropolí Kao-siung. Spadá do rozsáhlé sítě železničních viaduktů navržených tak, aby odolaly i silnému zemětřesení, a využívá jej společnost Taiwan High Speed Rail, jež ročně přepraví bezmála 200 milionů pasažérů.
První v Evropě
Krymský most | 18,1 km
Krymský most se klene nad Kerčským průlivem a spojuje ruský Krasnodarský kraj s poloostrovem Krym. Letos 16. května jej otevřel prezident Vladimir Putin a s celkovými 18,1 km jde o nejdelší most v Evropě. Představuje přitom kriticky potřebnou stavbu: Poté, co ruská armáda poloostrov před čtyřmi lety obsadila a přičlenila jej k federaci, skončily také ukrajinské dodávky zboží a potravin. Zásobování po mostě má výpadek nahradit.
Dálnice v nebesích
Burapha Withi Expressway | 55 km
Na šestém místě mezi světovými mostními rekordmany figuruje thajský gigant Burapha Withi Expressway. Jedná se o vyvýšenou šestiproudou dálnici táhnoucí se v délce 55 km nad národní dálnicí číslo 34. V letech 2000–2004 šlo dokonce o nejdelší most planety a dodnes mu zůstal titul nejdelšího mostu pro automobily.
Pilíře nad hladinou
Lake Pontchartrain Causeway | 38,4 km
Osmá příčka v celosvětovém žebříčku patří nejdelšímu mostu USA, známému jako Lake Pontchartrain Causeway, zkráceně Causeway. Od svého otevření v roce 1969 se pyšnil titulem nejdelšího mostu vedoucího přes vodu, a to až do roku 2011, kdy jej vystřídal východočínský obr v zálivu Ťiao-čou. Americká stavba spojuje obec Mandeville s předměstím New Orleans a tvoří ji dvě paralelní dvouproudé silnice nad jezerem Pontchartrain.
Plovoucí synek
Evergreen Point Bridge | 2,3 km
Americký Seattle nepatří se 725 tisíci obyvateli právě mezi obry.Poloha na okraji jezera Washington však omezovala jeho rozvoj, a část místních se proto přestěhovala na druhý břeh. Jejich nekonečné dojíždění za prací vyřešil v roce 1963 most, který nebyl ukotven na dně, ale volně spočíval na hladině na plovoucích pontonech. Kvůli malé kapacitě jej před dvěma lety strhli a na jeho místě vznikl podstatně širší „synek“. Na vodě ho drží 77 pontonů, přičemž některé váží až deset tisíc tun.
Visutý ochránce
Akaši-Kaikjó | 1,9 km
Japonský most Akaši-Kaikjó, přezdívaný též Perlový, se sice neprobojoval ani do první stovky nejdelších rekordmanů, uchvacuje však jiným prvenstvím: Jedná se totiž o nejdelší visutý most světa. Spojuje města Kóbe a Awadži na ostrově Honšú, klene se v délce necelých 4 km a jeho pylony se tyčí do výšky téměř 300 m. Stavba nad průlivem Akaši odolá podle svých tvůrců zemětřesení o síle až 8,5 stupně Richterovy škály a větru o rychlosti 285 km/h.