Miliony let stará fosilie nalezená 1931 v Alpách je z části padělek

Rutinní výzkum známé fosilie přinesl šokující odhalení. Měkké tkáně, pro které byla miliony let stará fosilie tridentinosaura tak ceněná, jsou ve skutečnosti podvod

21.02.2024 - Stanislav Mihulka

V roce 1931 byla v italských Alpách objevena fosilie obratlovce, která si ihned získala pozornost paleontologů. Pochází totiž ze spodního permu a její stáří je asi 280 milionů let. Pojmenovali ji Tridentinosaurus antiquus a byla považována za starobylého zástupce linie diapsidních plazů. Udivovala především zcela výjimečně zachovalými měkkými tkáněmi. Právě na ty se nedávno zaměřil výzkumný tým, který vedla paleontoložka Valentina Rossiová z irské Univerzity v Corku. Výsledek ale vědce příliš nepotěšil…

Padělaná fosilie

Jak ukazuje studie, publikovaná v odborném časopise Paleontology, „měkké tkáně“ tridentinosaura, jsou ve skutečnosti padělek. Jde totiž o barvu. Badatelé využili celou řadu sofistikovaných analytických metod, včetně rastrovací elektronové mikroskopie s energetickou disperzní spektroskopií (SEM-EDS), rentgenové mikrodifrakce a infračervené spektroskopie s Fourierovou transformací. Výsledky jasně ukázaly, že nejde o dávný organický materiál, ale černý pigment, známý například z řady historických obrazů.

Fosilie tridentinosaura byla po svém nálezu domalovaná. (foto: EurekAlert, Valentina Rossi, CC BY 4.0)

Byla jsem šokovaná a smutná,“ přiznává Rossiová. „S kolegy jsme si ale uvědomili, že je to vlastně už jen historie paleontologie. Dnes se můžeme spolehnout na pokročilé metody, které dovolují zkoumat fosilie na molekulární úrovni tak, jak to nebylo možné ani před 10 lety.“

TIP: Předek, který nebyl: Odborná rekonstrukce ukazuje podobu „piltdownského člověka“

Rozbití mýtu „fosilní celebrity“ ale paradoxně představuje nový začátek. Odborníci nyní budou zkoumat autentickou část fosilie tridentinosaura znovu, z úplně jiného úhlu pohledu. Paleontologové by také mohli znovu navštívit místo, kde byla fosilie nalezena, a hledat nové exempláře, možná dokonce v lepším stavu.