Miliardy na kolech: Sedm nejdražších automobilových veteránů na světě
Máte rádi historii a současně burácení motorů? Proč obě vášně nespojit a nepořídit si nějakého krásného veterána? Na ty skutečně unikátní budete muset chvilku střádat do prasátka. Koupit se totiž dají téměř výhradně v dražbách určených miliardářům
Toto Ferrari mělo nahradit model 250 GTO ve skupině 3 v kategorii GT – tedy vozidel určených původně na běžné silnice, v nichž se ovšem také závodí. Mezinárodní automobilová federace však odmítla povolit homologaci, protože firma vyrobila mnohem méně než sto kusů, jak požadovala určená hranice. Zmíněný model tak musel soutěžit ve vyšší třídě prototypů až do roku 1966, kdy byl finálně zařazen do kategorie sportovních vozů.
Vozy Alfa Romeo z konce 30. let patřily mezi nejvýkonnější a nejprestižnější sportovní modely na trhu, protože využívaly nejpokročilejší technologie své doby. Výkonný osmiválcový motor garantoval vzrušující zážitek na silnici, zatímco elegantní karoserie zajišťovala obdiv okolí. Verze Lungo Spider vznikla pouze ve 12 exemplářích.
Nejrychlejší z Le Mans
Jaguar D-Type | 1954–1957 | 511 000 000 Kč
Tento typ Jaguaru se vyráběl v letech 1954–1957, přičemž vzniklo pouze 87 kusů. V roce 1956 se stal celkovým vítězem slavného vytrvalostního závodu v Le Mans. S maximem 278 km/h překonal o 3 km i v té době nejrychlejší Ferrari. Pro klání ve francouzském městě, kde rychlosti běžně překračovaly 240 km/h, dostalo auto masivní stabilizační ploutev, jež zlepšovala aerodynamické vlastnosti. V roce 1957 se pak objevila cestovní verze tohoto typu, určená pro jízdu na běžných silnicích.
Vydražená jednička
Aston Martin DBR1 | 1956 | 528 000 000 Kč
Aston Martin DBR1 se stal předloni na aukci v Monterey nejdražším britským vozem, jenž se kdy prodal tímto způsobem. Ve své době ho řídil slavný jezdec sir Stirling Moss a v roce 1959 s ním zvítězil v závodě „Nürburgring 1 000 km“. Vzniklo pouze pět exemplářů a dražený automobil měl pořadové číslo jedna.
Toto Ferrari bylo navrženo tak, aby vyrazilo na závodní okruhy – nikdy však nedostalo šanci objet jediné závodní kolo. Díky tomu jde ovšem o velmi zachovalý kus, což nesmírně zvýšilo jeho cenu. Ve verzi Speciale se vyrobily pouze tři kusy.
Legendární monopost
Mercedes-Benz W196 | 1954–1955 | 695 000 000 Kč
Závodní vůz W196 se zúčastnil klání Formule 1 v letech 1954 a 1955, přičemž ho neřídil nikdo jiný než proslulý Juan Manuel Fangio. Šlo o jediné auto s pokročilým mechanickým přímým vstřikováním paliva. V roce 1954 na Velké ceně Francie mělo osmiválcový motor s 275 koňmi, ale díky experimentování si tento Mercedes nakonec vezl pod kapotou 340 koní. V roce 2013 se jediný kus vydražil do soukromých rukou, zbylých devět zůstává ve vlastnictví Mercedesu a v muzeích.
Rudé vozy z Maranella
Ferrari 250 GTO | 1961–1964 | 1 640 000 000 Kč
Rudých ďáblů s označením GTO vzniklo pouze 39. Uvedený typ se pyšní nejvíce klasicky elegantní kapotou ze všech modelů Ferrari, jež navrhla společnost Carrozzeria Scaglietti. Přestože toto konkrétní auto strávilo kus života na závodech, z nichž si odvezlo řadu titulů, díky péči majitelů a několika generálkám zůstává ve skvělém stavu – což ocenil i kupec zaplacením rekordně vysoké ceny.