Lady místo Cadillaců: Sovětská auta jsou na Kubě i dnes vysoce ceněná
Automobily Lada jsou značka sovětské éry, ale na Kubě jsou i v dnešních dnech velmi ceněné. To pochopíte, když navštívíte hlavní kubánské město Havana, kde se schází klub kubánských Lad
Jako v historickém filmu si asi připadá každý, kdo se projde po ulicích Havany na Kubě. Poslední americké vozy byly na ostrov dovezeny v 50. letech. Po revoluci, tedy po roce 1956, vyhlásila vláda na americké zboží embargo. To, že v kubánských ulicích uvidíte klasické retro americké vozy, tedy není nic neobvyklého. Ale sovětské Lady? S těmi si horkou Kubu asi spojuje málokdo.
Dítě z plechu
V 60. letech začaly výpadek amerického exportu nahrazovat výrobky ze Sovětského svazu. V prvém sledu na ostrov zamířily hlavně Moskviče a Lady. Mezi obyvateli dodnes najdete velké množství takzvaných žigulíků, které byly na Kubě v 60. i na začátku 70. let velmi oblíbené. Možná i proto, že šlo o celkem přesnou kopii italského Fiata.
Carlos Rodriguez je prezident klubu Lada na Kubě a k těmto autům má opravdu vřelý vztah: „Na Kubě jsou to Lady, které máme na dosah ruky. Jsou to auta, která máme možnost mít, proto k nim chováme tolik lásky a náklonnosti. Realita je ale taková, že je velmi komplikované Ladu na Kubě vlastnit, proto se o ni dobře staráme. O tu svou se starám, jako by to bylo moje dítě.“
Každý řidič automechanikem
Málokde už ale najdete auta v takové podobě, v jaké sjela z továrního pásu. Není neobvyklé, že si obyvatelé auta přestavili podle toho, jaké zrovna měli součástky. I k tomu slouží klub Lad na Kubě. Pomáhá lidem sdílet různé rady a triky, jak se o svá historická vozidla postarat. „Když jedu po ulici a všichni se na mě dívají, je mi potěšením, že řídím zrovna tohle auto. Vynaložil jsem velké úsilí, aby moje Lada vypadala tak originálně. Je to velmi emotivní,“ vyznává se ze svých pocitů jeden ze členů klubu, Alexander Aguirre.
Tento vytuněný Moskvič by se neztratil na žádné přehlídce veteránů. (foto: Shutterstock)
Ačkoliv jsou stará auta ohromným turistickým lákadlem, pro jejich majitele už to taková legrace není. Oku sice veteráni lahodí, ale se starými vozy se majitel musí naučit pracovat. Ne nadarmo se proto říká, že na Kubě je každý automechanik. Bez značných technických znalostí tady snad ani nelze auto vlastnit.
Sňatky z rozumu?
„Dnešní Kuba má s někdejším Sovětským svazem mnoho společného: Ekonomické chyby, které s Ladami nemají co dělat, ale také chování naší společnosti a její výstřednost. Lady jsou důležitou součástí našich životů, ruská auta obecně, stejně tak i válečný materiál,“ připouští další z členů klubu, Benito Albisa.
TIP: Krása Havany mizí v troskách: Kuba nedokáže zachránit unikátní památky
I přes všechny nedokonalosti majitelé své Lady milují, a právě proto klub vůbec existuje. Už pár měsíců po založení nalákal přes 140 lidí, a to i v době pandemie. Není pochyb, že nadšenců do sovětských aut bude čím dál víc. Ta stará se zkrátka opravovat musí, protože jiná tady na Kubě ani neseženete.