Italští vědci tvrdí, že objevili na Měsíci podzemní jeskyni

Italští vědci věří, že se jim podařilo potvrdit existenci podzemních jeskyní na Měsíci. Jedna z nich se má nacházet přímo v místě, kde přistáli astronauté misí Apollo.

16.07.2024 - Martin Reichman

O podzemních jeskyních na Měsíci se spekuluje již nejméně 50 let. Jejich existenci se ale zatím nepodařilo prokázat. Lorenzo Bruzzone a Leonardo Carrer z univerzity v italském Trentu jsou ale přesvědčeni, že se jim nyní podařilo nalézt dlouho chybějící důkaz.

Podle vědců se jedna z podzemních jeskyní nachází na skalnaté pláni zvané Moře klidu (Mare Tranquillitatis). Jde shodou okolností o místo, kde před 55 lety přistáli astronauté při misích Apollo 11, Apollo 16 a Apollo 17. Z Moře klidu pochází i minerál tranquillityit, který na Zemi dopravila posádka Apolla 11.

Existenci podzemní jeskyně, sahající až do hloubky okolo 100 metrů, vědci odvozují z nové analýzy radarových dat, které shromáždila během roku 2010 sonda Lunar Reconnaissance Orbiter. Vědci data analyzovali pomocí nově vyvinutých technik pro zpracování signálu a získané výsledky naznačují, že se ve zkoumané oblasti nachází podzemní jeskynní komplex. Z jeskyně podle vědců dokonce vede světlík směrem k povrchu.

Podle Helen Sharmanové, první britské astronautky, která cestovala do vesmíru, by tato jeskyně mohla sloužit jako skvělé místo pro vybudování lidské základny. Předpokládaná hloubka a profil jeskyně ale podle ní naznačují, že ke vstupu bude třeba využít lano, tryskový batoh nebo výtah.