Za pozdrav dva dolary: Zdvořilí zákazníci v americké kavárně ušetří
Kavárna CUPS Coffee & Tea v americkém státě Virginie se rozhodla, že se pokusí přimět cenovou politikou zákazníky, aby se nechovali hrubě k personálu. Cena kávy nebo čaje tak závisí na tom, jak se bude zákazník chovat k obsluze
Na tabuli u pokladny kavárny CUPS Coffee & Tea najdou zákazníci zvláštní ceník. Při objednání malé kávy zaplatí zákazník pět dolarů, pokud k tomu přidá slovo prosím, zaplatí tři dolary. A pokud ještě navíc pozdraví, bude ho káva stát 1,75 dolaru. Stručně řečeno: čím je člověk zdvořilejší, tím levnější je jeho nápoj. Hlavní myšlenkou je, aby si lidé uvědomili, že je důležité respektovat druhé a být laskavý a milý nic nestojí. Spíše to může někomu udělat den ještě krásnější.
Ceník se objevil na sociálních sítích, kde rozpoutal bouřlivou debatu. Ne vždy šlo ale o reakce pozitivní. Kromě těch, kteří považují tento přístup za velmi užitečný se našli i tací, podle kterých je neslušný a nezákonný. „Nebudu říkat prosím někomu, kdo je pode mnou,“ uvedl například jeden z uživatelů. Pohotově však na to odpověděl další uživatel, který napsal: „Soudě podle tohoto komentáře, pod tebou už opravdu nikdo není.“
TIP: Sleva podle velikosti ňader: Čínská restaurace pod palbou kritiky
Příběh „výchovného ceníku“ zajímavým způsobem ilustruje (nejméně) dvě věci – obyčejná lidská slušnost a zdvořilé chování rozhodně není samozřejmá. Ukazuje se ale také, že i přes obrovské vzdálenosti, často řešíme navlas stejné problémy, jako lidé na druhé straně zeměkoule. Také v českých kavárnách, restauracích a hospodách se totiž můžeme setkat s podobnými, více či méně vážně pojatými, „výchovnými ceníky“.