Společnost Stratolaunch představila svůj nový hypersonický letoun
Společnost Stratolaunch představila opakovaně použitelný hypersonický letoun. Má sloužit pro výzkumné účely i tajné mise
Společnost Stratolaunch má za sebou komplikovanou minulost. Americkou společnost založil v roce 2011 spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen a ve své době byla firma přirovnávána k projektům dalších miliardářů – k Virgin Galactic zakladatele firmy Virgin Richarda Bransona, společnosti SpaceX šéfa firmy na výrobu elektromobilů Tesla Elona Muska či k firmě Blue Origin zakladatele internetového obchodu Amazon Jeffa Bezose. Firma ale po smrti Allena v roce 2019 oznámila ukončení své činnosti.
Povstání z popela
Tím ale příběh značky neskončil – několik měsíců po oznámeném konci společnost odkoupilo sdružení investorů (Cerberus Capital Management) a oživilo tak projekt hypersonických letounů. Změna vlastnické struktury nicméně přinesla i změnu zaměření. Z původního plánu na finančně úspornější dopravu družic na oběžnou dráhu jde dnes spíše o bezpilotní testovací platformu pro nadzvukové rychlosti.
Nyní firma Stratolaunch představila svůj nový testovací letoun Talon-A právě pro program hypersonických letů. Podle dostupných informací byl měl Talon-A, označovaný jako TA-0, startovat z podvěsu letounu Scaled Composites Model 351 Stratolaunch (přezdívaného Roc, podle bájného ptáka Noha) z výšky okolo 10 700 metrů (35 000 stop).
Výzkum i přísně tajné mise
Roc je v současnosti letounem s největším rozpětím křídel na světě (117 metrů). Pohání jej šest motorů Pratt & Whitney PW4056 (stejné využívají například Boeingy 747 nebo Airbusy A330) a k startu i přistání využívá standardní přistávací plochu. Pod svými křídly má být schopen vynést až tři kusy letounů Talon-A, které mají zvládnout rychlosti okolo Mach 6 (cca 7409 km/h).
Stratolaunch Roc a zavěšený Talon-A (foto: Stratolaunch, CC0)
Hypersonické Talony-A mají primárně sloužit pro hypersonický výzkum, experimenty a nejrůznější operační mise. Ve vzduchu mohou shromažďovat údaje o aerodynamických vlastnostech, přičemž uspořádání přístrojů a senzorů lze upravit podle potřeb zákazníka. Je také navržen tak, aby mohl nést utajovaný náklad, který lze po letu bezpečně vyzvednout a analyzovat.
TIP: Australské hypersonické letadlo má zlevnit dopravu satelitů na oběžnou dráhu
Firma nyní plánuje separační testy verze TA-0 (zatím bez raketových motorů). Poté by měly přijít na řadu letové testy verze TA-1 a ve vývoji je i pokročilá verze TA-2. Pokud vše půjde podle plánu, první komerční lety by hypersonický letoun Talon-A mohl zvládnout již v příštím roce.