Skládací automobilová budoucnost
Patrně znáte stavebnici lega 3in1, která díky chytrému designu nabízí možnost sestavit z jedné sady dílků hned tři různé modely. Něco podobného intenzivně připravuje jihokorejská automobilka Kia, která se již nějakou dobu netají plány stát se lídrem v oblasti mobility budoucnosti.
Těšit se konkrétně můžete na novinku nazvanou Platform Beyond Vehicle (PBV), kterou představila na veletrhu moderních technologií CES v americkém Las Vegas. Co to zjednodušeně znamená? Že základní platforma auta s kabinou pro řidiče zůstane stejná, zatímco zadní část půjde měnit podle aktuální potřeby.
Fungování systému prezentovala Kia na konceptu PV5 (ve třech variantách určených pro všestranné využití), PV7 (nabízející největší vnitřní prostor a nejdelší dojezd) a PV1 (nejmenší vůz pro přepravu na krátké vzdálenosti). Z toho vyplývá, že užitkový koncept představuje vlastně více aut v jednom. Ta budou v souladu s ekologií pochopitelně využívat elektrický pohon, stejně jako autonomní řízení úrovně 4 a pokročilou techniku umělé inteligence. Chtěli byste například dodávku během týdne, rodinný minivan o víkendu nebo třeba malý obytňák na dovolenou? Žádný problém, stačí si vybrat. Sofistikovanou nabídku bezpochyby ocení firmy, které neplánují do vozového parku pořizovat několik automobilů, ale využijí jeden chytře promyšlený základ.
Jednoduchost a flexibilita
„Strategií návrhu je umožnit použití jediného podvozku pro splnění různých potřeb mobility. Za pevnou kabinou, jinak také ,zónou řidiče‘, lze k základnímu vozidlu připojit různé vyměnitelné horní nástavby neboli ,moduly života‘ prostřednictvím technologie hybridního elektromagnetického a mechanického spojení, čímž se PBV během dne změní na taxi, v noci na dodávku a o víkendech v osobní rekreační vozidlo,“ řekl Ho Sung Song, prezident a CEO společnosti Kia Corporation, a dodal: „Na konkrétní informace o cenách je vzhledem k termínu uvedení těchto vozů na tuzemský trh ještě příliš brzy. Uvědomujeme si však, že je důležité vyvinout řadu cenově dostupných PBV, abychom uspokojili různé potřeby zákazníků a udrželi si silnou pozici na trhu. Zajistíme, aby naše nabídka byla cenově konkurenceschopná.“
Spektrum použití bude podle Kia opravdu široké. Hybridní mechanický a elektromagnetický princip zajistí jednoduchou a rychlou přestavbu. Pokud jde o samotný proces výměny, žádné složitosti v tom podle automobilky nebudou díky využití modulární technologie Easy Swap. Provedení PBV je bez svařování, což umožňuje značnou flexibilitu. Všechna PBV jsou vybavena modulárním kolejnicovým systémem ve stropě, v podlaze a v bočních panelech kvůli snadnému přizpůsobení mezi různými vozidly. Navíc díky automatizaci půjde „přestavbu“ jednoduše ovládat pomocí chytrého telefonu nebo tabletu.
Důvěru Kia v celý koncept dokládá i fakt, že v roce 2025 hodlá zprovoznit v Jižní Koreji – konkrétně v Autolandu Hwaseong nedaleko hlavního města Soulu – továrnu s roční kapacitou až 150 000 takovýchto vozidel. Náklady na výstavbu dosáhnou 758 milionů dolarů. Uvedení vozů PBV na domácí korejský trh je plánováno na druhou polovinu roku 2025. Poté v prvním čtvrtletí roku 2026 vstoupí vozy PBV na trhy po celém světě, včetně Evropy spolu s Českou republikou a Severní Ameriky. Již v současné době probíhají intenzivní jednání s partnery, jako jsou například Uber, Coupang, CJ Logistics nebo Kakao Mobility, v souvislosti s přepravou osob i zboží, a to včetně robotaxi. S tím se pak do jisté míry pojí i další plán automobilky Kia, a to v roce 2030 vyrábět celkem 1,6 milionu elektromobilů ročně.