Během druhé světové války přišli američtí armádní poradci s návrhem, že by prezident USA neměl létat na palubě obyčejných komerčních strojů, které by ho v případě útoku nedokázaly ochránit. Vznikl tak koncept vojenského letadla sloužícího výhradně k přepravě hlavy státu. Prvním upraveným speciálem se stal Douglas C-54 Skymaster, nasazovaný armádou právě za druhé světové války a také v Koreji. A jako první prezident USA na jeho palubě roku 1945 stanul Franklin D. Roosevelt.
Bezpečí především
Kódové označení Air Force One se objevilo v roce 1953 a od té doby se tak nazývá každé nové prezidentské letadlo. V současnosti hlava státu využívá speciální Boeing VC-25, tedy armádní úpravu Boeingu 747, jenž nabízí vnitřní prostory o ploše 370 m². Na hlavní palubu, která se nachází nad zavazadlovou sekcí, se dá vejít jedním ze tří vstupů. Přední části stroje se přezdívá „Bílý dům“, neboť právě tam prezident úřaduje. K dispozici má ovšem i kompletně zařízenou ložnici, koupelnu se sprchou a také pracovnu, na niž navazuje konferenční místnost a menší zasedací sál.
Nedílnou součást letadla tvoří lékařské centrum včetně personálu, připraveného prezidenta operovat i ve vzduchu. Jídlo se připravuje ve dvou kuchyních, které zvládnou naráz obsloužit až sto lidí. Blíž k ocasu se pak nachází ubytování pro posádku, prostor pro členy bezpečnostní služby a také sedadla vyhrazená novinářům. Obzvlášť ve zmíněné části připomíná prezidentský letoun běžný dopravní prostředek, nicméně navzdory obyčejným sedačkám jej chrání posílený a odstíněný trup, schopný vstřebat elektromagnetickou vlnu. Stroj zároveň dokáže blokovat nepřátelské radary a vystřelovat světlice pro zmatení blížících se raket. (foto: Flickr, Official White House Photo (Adam Schultz), CC0)
Lepší než prezident
letadlo: Airbus A340-300 | cena: 8,7 miliardy korun
V základní podobě vyjde Airbus A340-300 v přepočtu asi na pět miliard korun a pojme přes tři sta pasažérů. Ruský oligarcha Ališer Usmanov, jeden ze sta nejbohatších lidí světa, si pak za další 3,7 miliardy nechal stroj vylepšit: Letadlo je větší než soukromý Iljušin Il-96 Vladimira Putina, interiér s prostornými sedačkami se nese v okázalém duchu a zdobí jej zlato. Nechybí ani ložnice, honosná koupelna, a podle některých zdrojů se na palubě našlo místo rovněž pro noční klub. (foto: Wikimedia Commons, Eric Salard, CC BY-SA 2.0)
Z Londýna do Sydney
letadlo: Boeing 747-8 VIP | cena: 7,9 miliardy korun
Boeing 747-8 VIP si mohou movití zájemci pořídit v přepočtu za 3,3 miliardy korun. Nicméně hongkongský realitní magnát Joseph Lau vynaložil na zvelebení svého stroje další 4,6 miliardy, takže se v jeho dvoupatrovém letadle nachází „kancelářská budova v malém“. Vedle soukromé části zahrnuje výjimečný Boeing pokoje pro hosty, bar, tělocvičnu nebo třeba konferenční místnost. Na jedno natankování přitom zvládne urazit trasu z Londýna až do Sydney. (foto: Greenpoint Technologies)
Létající palác
letadlo: Boeing 747-400 | cena: 545 milionů korun
Brunejský sultán Hassanal Bolkiah býval nejbohatším mužem planety a dodnes vlastní jmění v přepočtené hodnotě 610 miliard korun. Patří mu tak mimo jiné jedno z nejluxusnějších letadel světa, Boeing 747 vykládaný zlatem a osvětlený honosnými křišťálovými lustry. Z drahého kovu jsou na palubě zhotovena dokonce i umyvadla, a není tedy divu, že se stroji přezdívá létající palác. Jde přitom pouze o jeden ze tří letounů, které panovník využívá, a v hangárech jim údajně dělá společnost až sedm tisíc vozů. (foto: Profimedia)
Zlato, kam oko dohlédne
letadlo: Boeing 757 | cena: 218 milionů korun
Po skončení svého mandátu vyměnil Donald Trump prezidentský speciál za soukromý Boeing 757 a nechal si jej zařídit v co největším přepychu. Stroj snadno pojme 43 pasažérů, na něž čekají pohodlná křesla, dřevěné obklady či zlaté detaily – drahý kov „vylepšil“ dokonce i bezpečnostní pásy. Ke každé sedačce v klidové zóně navíc patří obrazovka multimediálního centra, kde si lze přehrát některý z tisícovky filmů nebo dvou a půl tisíc hudebních nosičů. (foto: Profimedia)
Na palubě jako v hotelu
Zatímco soukromá letadla symbolizují možná až přemrštěný luxus, řadu nadstandardních služeb si můžete užít i s běžnými aerolinkami – samozřejmě pokud si můžete dovolit letenku do první třídy. Například Singapore Airlines nabízejí nejnáročnějším zákazníkům soukromé kabiny, a cestujete-li v páru, jistě oceníte, že se dají sedačky složit do velkého lůžka. Kdykoliv během letu si přitom můžete objednat jídlo či pití, a zážitek se tak příliš neliší od pobytu v pětihvězdičkovém hotelu.
Společnost Emirates pak pro cestující první třídy posílá dokonce šoféra až domů. Na letišti je pak čeká přednostní odbavení a na palubě si vedle soukromých kabin s minibarem vychutnají také skvělá jídla. Oproti Singapore Airlines jsou pro pasažéry připraveny rovněž plně vybavené koupelny se sprchami. V obou případech však platí, že v závislosti na destinaci vyjde letenka i na statisíce korun. (foto: Profimedia)