Krátké, krkolomné a nedomyšlené: Pět cyklistických nočních můr
Obvykle platí, že se na kole dostanete takřka kamkoliv, a to ve městě i na venkově. Následující pětice cyklistických „nočních můr“ vás však přesvědčí o opaku: Jsou krátké, krkolomné a nedomyšlené
Bezpečnost nade vše
Kde: Harlow, Velká Británie
Problém: časté sesedání
Britským Essexem vede řada cyklostezek, po nichž mohou jezdci na kolech pohodlně cestovat téměř kamkoliv, aniž by se museli proplétat silniční dopravou. Správa hrabství si nicméně vzala do hlavy, že je třeba dbát také na bezpečí případných chodců, a to i na frekventovaných trasách pro bicykly. Ve čtvrti Temple Fields v městečku Harlow tak vznikl cyklistický úsek, kde musejí dát „kolaři“ přednost pěším a sesednout. Na první pohled nijak neobvyklý úkon je však třeba na trase dlouhé necelých 350 m vykonat podle značek celkem sedmkrát: Cyklista se tudíž nestihne ani pořádně rozjet, a už zase brzdí. Není divu, že nařízení nikdo nedodržuje a město zvažuje jeho „opravu“.
Most smrti
Kde: Vancouver, Kanada
Problém: úzký nájezd
Vancouverský most Knight Street Bridge drží smutný rekord v počtu dopravních nehod v rámci celé Britské Kolumbie. Radnice jej proto „zvelebuje“, aby byl bezpečnější nejen pro řidiče, ale i pro chodce a cyklisty. Posledním dvěma jmenovaným skupinám dokonce vytyčila speciální pruh po krajích vozovky a oddělila jej od projíždějících vozidel betonovými příčkami. Pěší se tedy čistě teoreticky mohou cítit bezpečněji, cyklisté však mají nadále smůlu: Betonové hrazení je totiž při nájezdu na most usazeno tak blízko zábradlí, že se do mezery stěží vejde kolo bez jezdce. Při průjezdu byste tak utržili minimálně odřeniny.
Britský trpaslík
Kde: Cardiff, Velká Británie
Problém: krátký pruh
Zřejmě nejkratším pruhem pro cyklisty v celé Británii si udělali ostudu radní v Cardiffu: Jasně červenou, pouze 2,5 m dlouhou plochu nechali namalovat přímo do motoristického jízdního pruhu, a kdyby se měli cyklisté držet v jejích mezích, nestihli by se ani rozjet. Radnice na svou obhajobu tvrdí, že jde o označení místa, kde lze na kole bezpečně přejet vozovku do protisměru; samotní jezdci se však podobné myšlence jen smějí. Poněkud méně zábavná je skutečnost, že zbudování „minipruhu“ stálo v přepočtu neuvěřitelných 76 tisíc korun.
Město cyklistů?
Kde: Bukurešť, Rumunsko
Problém: lidská neschopnost
Bukurešť nepatří mezi vyhledávaná „cykloměsta“ hlavně proto, že jí chybí potřebná infrastruktura. Počet milovníků jízdy na kole tam přesto rok od roku roste a volání po cyklostezkách sílí: Mezi léty 2008 a 2010 jich proto radnice nechala vybudovat celkem 122 km. Trasy však nesplňovaly řadu bezpečnostních podmínek – byly moc úzké, klikatily se ulicemi, stáčely se do pravých úhlů a stály na nich překážky. Není tedy divu, že je o dva roky později policie označila za nevyhovující a kompletně je uzavřela.
Zamýšlený vtip
Kde: Montreal, Kanada
Problém: příliš krkolomná trasa
Zatímco jiné cyklistické stezky v našem přehledu trpí „pouze“ tím, že jsou příliš úzké nebo na nich stojí překážky, ta montrealská připomíná dětskou čmáranici, kterou někdo převedl do skutečného světa – a s touto domněnkou zřejmě nejsme daleko od pravdy. Zmíněná trasa totiž vznikla v Parc des Marchand-de-Bois jako vtip, aby se na ní mohly vydovádět ratolesti obyvatel města. Na rozdíl od předešlých nepovedených stezek je tedy „nepoužitelná“ záměrně.