Čínští vývojáři představili robota pro hraní deskové hry Go. Pohání ho umělá inteligence
Inteligentní čínský SenseRobot dokáže být parťákem začátečníkům i velmistrům v prastaré deskové hře Go.
Souboje počítačových algoritmů a lidí nejsou na poli her nic nového. Již více než před čtvrtstoletím dokázal počítač IBM Deep Blue porazit tehdejšího šachového mistra Garryho Kasparova, v roce 2011 zase porazil počítačový systém Watson (vyvinutý společností IBM) lidské protihráče v soutěži Jeopardy! (na licenci této soutěže byla postavená česká verze Riskuj!) a před šesti lety si systém Libratus (vyvinutý na Carnegie Mellon University) poradil s nejlepšími hráči pokeru.
Učenliví roboti
Výrazný posun do soupeření lidí a počítačů přinesla umělá inteligence – ta je na rozdíl od počítačového programu schopná se učit a adaptovat. První vlaštovkou v tomto směru byl souboj AlphaGo a čínského velmistra Kche Ťie ve strategické deskové hře Go. V roce 2017 dokázala umělá inteligence AlphaGo zvítězit ve třech zápasech v poměru 2:1.
Ve všech těchto kláních počítače „pouze zadávaly příkazy“ – proti soupeřům neseděl robot, který by fyzicky prováděl jednotlivé tahy. Nově představený robot SenseRobot Go je v tomto směru dalším evolučním krokem. Robot, kterého pohání umělá inteligence, skutečně sedí na opačné straně herní desky a fyzicky pohybuje kameny ve hře Go.
TIP: Umělá inteligence na malířském plátně: Blíží se soumrak malířů?
SenseRobot Go je dílem čínských vývojářů SenseTime, kteří se umělou inteligencí zabývají již mnoho let. Z jejich dílny ostatně vzešel i kontroverzní systém pro rozpoznávání tváří široce používaný v Číně. Jejich novinka má sloužit nejen k zábavě, ale i k tréninku – SenseRobot Go disponuje 20 výkonnostními profily a utkat se tak s ním mohou začínající hráči, pokročilí stratégové i skuteční velmistři.