Chupa Chups: Ikonické lízátko proslavil detektiv Kojak i Madonna
I ta zdánlivě nejobyčejnější věc každodenní potřeby má svou historii, někdy velmi překvapivou tak jako lízátko Chupa Chups. Logo tohoto španělského národního pokladu, který celosvětově proslavil mimo jiné seriálový detektiv Kojak, nenavrhl nikdo jiný než samotný Salvador Dalí.
Když Enric Bernat v roce 1958 zakládal vlastní společnost na výrobu lízátek, měl jasnou vizi a nemalé ambice. Dokonce se tehdy rozešel se svými dosavadními obchodními partnery, kteří chtěli pokračovat výhradně v produkci jablečných marmelád a v kulaté sladkosti na plastových tyčkách neměli důvěru. Ani v nejdivočejších snech se mu však tehdy nesnilo o tom, že se právě tento produkt v nedaleké budoucnosti stane ikonickou cukrovinkou milovanou napříč generacemi a že hodnota Bernatova podniku se bude pohybovat v řádech stovek milionů eur.
Národní poklad
Kulatá lízátka, která začal Bernat vyrábět, původně nesla název Gol, neboť se tvarem podobala „protagonistovi“ španělského národního sportu – fotbalovému míči. Ačkoliv se jim na trhu nedařilo tak, jak si jejich výrobce představoval, už v roce 1959 skoupil všechny patenty na kulatá lízátka, aby ze hry vyřadil možnou konkurenci, a uchýlil se ke změně názvu. Nový název Chups, jenž vychází ze španělského slovesa chupar, česky cucat či lízat, doprovodila v reklamní kampani chytlavá znělka „chupa, chupa, chupa Chups“, tedy „cucej, cucej, cucej Chups“.
Lízátka nabízená v sedmi příchutích začala jít náhle na dračku. Obchodní název se následně ustálil v dnešní podobě Chupa Chups a v hovorové španělštině se tento výraz zakrátko stal obecným označením pro jakékoliv lízátko. V úspěchu pamlsku nezabránila ani na dobové poměry neslýchaně vysoká cena v hodnotě jedné pesety. Rodiče tato barevná lízátka považovali za kvalitní národní produkt, který rádi dopřáli svým ratolestem, a ve finále zaokrouhlená částka zaručovala vždy rychlý a komfortní nákup, protože nebylo nutné počítat drobné.
Ačkoliv Chupa Chups nacházelo konzumenty převážně v řadách dětí, své milovníky získalo i mezi dospělými. Možná nejznámějším z nich se stal seriálový detektiv Kojak ztvárněný americkým hercem Telly Savalasem, který během řešení kriminálních případů konzumoval jedno kulaté lízátko za druhým. K popularitě sladkosti v její vlasti významně přispěl také fotbalista Johan Cruyff, hráč a později trenér FC Barcelona. Ten Chupa Chups začal propagovat poté, co přestal kouřit. Přidružená kampaň s hesly jako „Kuřte Chupa Chups“ či „Lízátka nezabíjejí“ a s baleními parodujícími cigaretové krabičky cílila na adolescenty a mladé dospělé, stejně jako reklamní spoty s Madonnou či Spice Girls. Chupa Chups se také stalo první cukrovinkou oficiálně zkonzumovanou v kosmu, když bylo v roce 1995 vyneseno na vesmírnou základnu Mir.
Sázka na žlutou sedmikrásku
Sám Enric Bernat spatřoval podstatu úspěchu kulatých lízátek v kombinaci jednoduchosti a extravagantnosti jejich podstaty. Opakovaně se vyjádřil v tom smyslu, že lízat Chupa Chups je jako jíst bonbon vidličkou, a ačkoliv je vynález lízátka jako takového mnohem starší (náleží do období středověku), v případě Chupa Chups byl klíčový správný marketing. Ten pomyslně korunovalo logo vytvořené na zakázku v roce 1969 Salvadorem Dalím.
Traduje se, že Dalí měl návrh hotový za méně než hodinu a Bernat mu za něj vyplatil milionový honorář. Investice se nicméně bohatě vyplatila a žlutá sedmikráska s červeným nápisem se stala jedním z nejúspěšnějších log historie. Ve své době zdobila flotilu Seatů 600, která distribuovala laskominu do všech koutů Španělska a rovněž přispěla k její široké oblibě. Rozvoz osobními auty se rychle stal minulostí, ale viditelně umístěné logo nadále hrdě nese každičké lízátko, jichž se nyní celosvětově prodá na čtyři miliardy ve více než 100 různých příchutích.