Posel budoucnosti (1997) | rozpočet: 114 milionů | výdělek: 29 milionů
Na počátku obrovského selhání filmu Posel budoucnosti stál snímek Vodní svět. Spojovalo je jméno Kevina Costnera, který dobrodružství ze zatopené Země produkoval a po jeho uvedení do kin musel překousnout hořký fakt, že se výsledek ani zdaleka nezaplatil: Natáčení vyšlo na 342 milionů dolarů, ale v amerických kinech Vodní svět vydělal sotva polovinu a ze dna ho nakonec vytáhly až prodeje na videokazetách. Šlo o velký pád od roku 1990, kdy vznikl Tanec s vlky přijímaný kritikou i diváky s nadšením. Posel budoucnosti měl Costnerovi napravit pošramocenou reputaci – a tentokrát se nestal producentem, nýbrž rovnou režisérem i hlavním aktérem.
Snímek je zasazený do postapokalyptické budoucnosti, kdy se zdecimované Spojené státy proměnily ve futuristický Divoký západ. Hlavní hrdina v podobě novodobého nomáda najde jednoho dne pošťáckou uniformu a tašku nedoručených dopisů, jejichž prostřednictvím pak mimoděk zažehne naději a touhu lidí po návratu světa před katastrofou.
Scénář vycházel z knihy Davida Brina, který její poselství shrnul slovy: „Pokud by se naše společnost rozpadla, nakonec bychom si uvědomili, jak moc nám předešlý život chybí a jaký zázrak znamenalo pouhé doručování pošty.“ Nutno dodat, že diváky příběh nenadchl: Působil naivně, až pateticky a bral se příliš vážně. Kritika snímek roznesla na kopytech za sentimentalitu i přehnanou snahu udělat dojem a na špatná hodnocení měla vliv rovněž délka, jež se zastavila těsně pod třemi hodinami. Stopáž se přitom stala terčem stížností už při testovacím promítání, ale Costner jednoduše zkracovat odmítl. Posel budoucnosti tak kina zrovna neplnil, a přestože se náklady vyšplhaly na 114 milionů dolarů, vydělal zhruba jen čtvrtinu. (foto: Warner Bros)
V mělkých vodách
Ostrov hrdlořezů (1995) | rozpočet: 189 milionů | výdělek: 20 milionů
Ostrov hrdlořezů nechtěně proslul chaotickou produkcí, jíž se nevyhnulo opakované přepisování scénáře, změny v obsazení ani další problémy. Hlavní role se ujala Geena Davisová, ale výsledek byl podle kritiky katastrofálně povrchní, postrádal charisma a dílo zkázy dokonal mizerný scénář. Nepřekvapí proto, že kinosály zely prázdnotou. Produkční společnost Carolco Pictures nakonec krátce po uvedení snímku vyhlásila bankrot. (foto: Metro-Goldwyn-Mayer)
Peníze nic neřeší
The Adventures of Pluto Nash (2002) | rozpočet: 167 milionů | výdělek: 12 milionů
Křečovitá kosmická komedie s Eddiem Murphym jasně dokládá, že peníze nedokážou všechno. Příběh zkrachovalého provozovatele nočního klubu na Měsíci provázely problémy od počátku. Režisér Ron Underwood dokonce přiznal, že si nedostatky uvědomoval už při natáčení, ale nevěděl si s nimi rady. Navzdory rozpočtu ve výši 167 milionů tak snímek nebyl podle kritiky zajímavý ani zábavný. A zmíněná horentní suma mu dokonce nedokázala zajistit ani na tehdejší dobu již slušné vizuální efekty. (foto: Warner Bros Pictures)
Matky vědí nejlíp
Máma mezi Marťany (2011) | rozpočet: 198 milionů | výdělek: 53 milionů
Příběh největšího propadáku vydaného pod hlavičkou Disney se točí okolo mimozemšťanů žijících pod povrchem Marsu, kteří dojdou k závěru, že jejich společnosti chybí sekýrování. Unesou proto ze Země matku hlavního hrdiny, aby její osobnost implantovali do svých pečovatelských robotů. Není divu, že kritici označili bizarní animák sice za vizuálně pěkný, ale jinak chladný, nezajímavý a plytký. Sotva průměrná hodnocení pak samozřejmě odradila diváky a snímek zcela zapadl. (foto: Walt Disney Pictures)
Bitva o diváky
Pevnost Alamo (2004) | rozpočet: 167 milionů | výdělek: 41 milionů
Válečné drama o texaské válce za nezávislost produkoval legendární Ron Howard a mezi jeho hvězdy patřil například i Billy Bob Thornton. Film však od samého počátku provázely komplikace, měnil se scénář a docházelo k tahanicím mezi produkční a distribuční společností. Výsledek má přes dvě hodiny a podle ohlasů spíš přešlapuje na místě. Přepisování rozmělnilo ucelenou vizi, a celovečerní snímek tak působí příliš obyčejně a nezajímavě – takže na něj údajně zapomenete dřív, než vyjdete z kina. (foto: Touchstone Pictures)
Strašný, ale slavný
Pokoj (2019) | rozpočet: 9 milionů | výdělek: 0/30 milionů
Ne každý snímek, který po svém uvedení propadne, skončí v zapomnění. Krásný příklad vytrvalosti nabízí The Room z roku 2019. Projekt Tommyho Wiseaua stál 9,5 milionu dolarů, ale v kinech nevydělal ani dva tisíce. U diváků si vysloužil označení „nejhorší film všech dob“, což k němu paradoxně přitáhlo větší pozornost. Záhy se tak zrodil kult, The Room se vrátil na plátna a coby naprostý trhák vynesl zhruba 30 milionů. (foto: Condor Entertainment)