100+1 zahraniční zajímavost 2/22: Africe patří budoucnost, ustojí černý kontinent očekávaný rozmach?
Velká města nabízejí kapitál, lidské zdroje i vzdělání. Zároveň ale hrozí náloží dopravních problémů, bídou a zločinem. Ustojí Afrika očekávaný rozmach?
Jestliže jste někdy navštívili západní či střední Afriku, nejspíš jen tak nezapomenete na procházku tamními ulicemi. Pokud jste si zrovna neprohlíželi nablýskanou vládní čtvrť nebo milionářskou část města, kde za čtyřmetrovými ploty vychládají ve stínu palem motory vozů Lamborghini a Ferrari, musely vás rozbolet oči. Je jedno, zda jste byli v Lagosu, Kinshase, či Mombase – jejich vnější podoba totiž dokonale splývá: Jakmile sejdete z udržovaných komunikací v centru, pohltí vás chaos rozbitých silnic, odpadků, přetékajících otevřených stok a dopravních zácp, od kterých se na místo určení dostanete rychleji pěšky. Až na relativně bohatou Jihoafrickou republiku nemá většina zemí v „černé“ části kontinentu dostatek peněz na udržování infrastruktury, o jejím dalším budování ani nemluvě. A pokud některá vláda kývne na nabídku Číny, že v rámci iniciativy „Nové hedvábné stezky“ postaví silnice za „minimální náklady“, spadne do dluhové pasti, která její zemi připoutá k asijskému obrovi natrvalo.
Jenže zmíněné státy stavět potřebují, a to naprosto kriticky. Do konce století se budou největší metropole planety nacházet právě tam a lidská mraveniště se mimo jiné bez vysokorychlostních tratí s ohromnou kapacitou neobejdou. Navíc jejich výstavbu musí někdo naplánovat, a pokud možno neukrást většinu peněz, což se ve slabých zemích téměř nedá zajistit. Velká města nabízejí velké příležitosti – kumulaci kapitálu, lidských zdrojů i vzdělání. Ale jestliže zástupci státu jejich rozvoj nezvládnou, dostanou pouze kumulaci dopravních problémů, bídy a zločinu. A ve střední i západní Africe to zatím vypadá na tu druhou možnost.
Jak si největší metropole černého kontinentu vedou právě teď, se dočtete v aktuálním vydání časopisu 100+1 zahraničních zajímavostí.