Hubbleův dalekohled pořídil detailní snímek spirální galaxie M90

Hubbleův vesmírný dalekohled pořídil nový snímek galaxie M90 ze souhvězdí Panny. Pozorování naznačují, že se tato chudokrevná sousedka v budoucnu ještě více přiblíží k Mléčné dráze.

24.10.2024 - Stanislav Mihulka

V souhvězdí Panny pozorujeme již dlouho dobře známou galaxii M90. Patří k těm relativně blízkým. Nachází se ve vzdálenosti asi 60 milionů světelných let od Sluneční soustavy a je jednou z největších a nejjasnějších spirálních galaxií v Kupě galaxií v Panně, které je i součástí. Jde také o jednu z mála galaxií, které se od nás nevzdalují, ale naopak přibližují se k nám.

Neduživá sousedka

M90 je zvláštním typem spirální galaxie – je typickým představitelem tzv. „chudokrevných galaxií“. Chudokrevné galaxie mají nevýrazná spirální ramena, a ve srovnání s běžnými spirálními galaxiemi obsahují podstatně méně molekulárního vodíku, z kterého se rodí nové hvězdy.

Přibližně před 300 miliony let se galaxie M90 dostala na své dráze do oblasti centra Kupy galaxií v Panně, kde nachází hustý kosmický plyn, kterým se galaxie musela prodírat a přišla kvůli tomu o spoustu vlastního kosmického plynu. Z tohoto plynu už za normálních okolností nevznikají nové hvězdy, což se postupně projevuje jejím vyhasínáním.

Zdá se také, že přiblížení galaxie M90 k centru Kupy galaxií v Panně, vedlo k urychlení jejího pohybu. V budoucnu tak nejspíš opustí kupu a ještě více se přiblíží směrem k Mléčné dráze. Podle astronomů ji také čeká transformace v čočkovou galaxii, která je přechodem mezi spirální a eliptickou galaxií.