Hawkingovo záření: Tajemství neviditelné záře černých monster

Černé díry jsou natolik hmotnými objekty, že žádná hmota a ani například světlo je nemůže opustit. Přesto ale podle teorie Stephena Hawkinga černé díry září.

29.06.2024 - Michal Švanda

Černé díry mohou zářit díky jevu nazývanému Hawkingovo záření. Zmíněný koncept navrhl fyzik Stephen Hawking v roce 1974 a základní myšlenka zní, že v blízkosti horizontu událostí dochází ke kvantovým fluktuacím, při nichž se krátce formují páry částic a antičástic. Jednu z nich černá díra pohltí, zatímco druhá může z jejího dosahu uniknout, a gigantické monstrum tak postupně přichází o hmotu. Částice, jež unikne, vytváří velmi slabé tepelné záření, jeho intenzita je ovšem obvykle nicotná a dnešními přístroji nepozorovatelná.

Neměli bychom zapomínat ani na situaci, kdy se černá díra nachází v blízkosti dalších objektů, například hvězdy, a vzniká kolem ní akreční disk. Ten se pak stává zdrojem záření a jeho studiem lze jednak usoudit na přítomnost černé díry a jednak určit její vlastnosti. Nejde o vlastní záření černé díry, nicméně kosmické družice ho dokážou běžně pozorovat.