Co dělat se sebevražedným astronautem? NASA radí spoutat a podat sedativa

Možnost, že by pilot úmyslně havaroval s letadlem plným cestujících, se zdála až března 2015 nepředstavitelná. Přesto se to stalo. Jak by se ale s podobnou situací vypořádala například posádka vesmírné lodi?

05.05.2023 - Martin Reichman

Scénáře a manuály NASA občas budí úsměvy, agentura v nich popisuje možné i méně pravděpodobné a někdy až úsměvné situace. Těžko proto překvapí, že existuje i manuál, popisující jak naložit se situací, kdy se jeden z astronautů rozhodne spáchat sebevraždu či usmrtit své kolegy.

Spoutat a podat sedativa

Manuál doporučuje spoutat nezvladatelného kolegu pouty na rukou i na nohou a podat mu sedativa. S útočníkem je také potřeba udržovat verbální kontakt a vysvětlit mu, že omezení jeho pohybu je pro jeho vlastní bezpečnost. Další postup je na rozhodnutí řídícího střediska a liší se v závislosti, zda se jedná o incident na kosmické lodi, nebo na Mezinárodní vesmírné stanici.

Součástí lékárničky na Mezinárodní vesmírné stanici jsou sedativa, léky proti úzkosti, antidepresiva, ale i například antipsychotikum Haloperidol nebo Valium. V případě nutnosti jsou členové posádky oprávněni podat útočníkovi léky násilím.

Zbraně na palubě? Spíše ne

V otázce zbraní na palubách vesmírných lodí i Mezinárodní vesmírné stanice je NASA velmi rezolutní. Míru rizika, vyplývající z přítomnosti zbraní ve vesmíru, považuje za příliš vysokou. Naopak ruští astronauti mají osobní zbraň na seznamu balíčku pro přežití. Nejčastěji uváděnou zbraní je pistole Makarov PM, nebo MP-443. Zbraň ale není určena pro vesmírné použití. Slouží pro případ přistání v odlehlých oblastech širé Rusi. Podle svědectví samotných kosmonautů ale bývá zbraň v posledních letech před misí z balíčku vyřazována.

TIP: Jak se ve vesmíru nezbláznit? Jak vypadá péče o duševní zdraví astronautů

Manuál je součástí více než tisícistránkového neveřejného dokumentu, který detailně popisuje instrukce, pro řešení všech možných situací, které mohou nastat ve vesmíru, včetně například odstranění bolavého zubu. Část věnovaná psychickým obtížím v něm zabírá zhruba pět stran. Podobný manuál má i ruská vesmírná agentura Roskosmos nebo třeba americké námořnictvo. Kromě toho jsou astronauti pobývající ve vesmíru v pravidelném kontaktu s psychology, kteří by možné problémy měli včas rozpoznat.

Midjourney AI, CC0