Česká módní naděje: Jan Černý je považován za jednoho nejtalentovanějších návrhářů planety
Jan Černý ještě neoslavil ani třicáté narozeniny, ale už se o něm mluví jako o jednom z nejtalentovanějších návrhářů planety. Držitel prestižní ceny Czech Grand Design, jehož cesta na módní Olymp začala v Hodoníně, má za sebou i spolupráci s módním domem Louis Vuitton
Že chce tvořit, si Jan Černý uvědomil už na gymnáziu. „Původně jsem přemýšlel nad architekturou, designem produktů, ale v posledním ročníku jsem se přiklonil k módě,“ vzpomíná. Dostal se na Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, obor design oděvů. „Jsem za to rozhodnutí nesmírně rád, protože šlo o začátek všeho, co se od té doby stalo.“
Ještě při studiu získal možnost představit svou kolekci na ostře sledovaném Fashion Weeku v Praze, kde měl dokonce samostatnou show. „Tam se o mě začala zajímat zahraniční média a díky tomu se vše postupně rozjelo. Pak jsem měl přehlídky každou sezonu,“ pokračuje talentovaný mladý muž.
Prestiž není všechno
Coby student se zúčastnil také několika prestižních stáží – nejprve u renomovaného návrháře Jakuba Polanky v Praze, následně v Londýně, a nakonec i v Paříži u Louise Vuittona: „Byl jsem připravený na všechno, ale měl jsem strašně nízké sebevědomí, protože jsem předpokládal, že tam budou studenti z předních škol v Paříži a Londýně. Docela rychle jsem ovšem poznal, že taková škola ještě neznamená, že jste nejlepší ze všech. Čekal jsem, že budu jenom stát u kopírky, ale dostal jsem se i k samotnému navrhování. A jakmile mě designeři znali, nechali mě navrhovat různé varianty svých produktů.“
Ví, co chce a musí
Značka s charakteristickým logem v podobě přeškrtnutého křestního jména tvůrce se zaměřuje převážně na pánskou streetwearovou módu, kterou ovšem rády nosí i ženy. Hlavní součást každé kolekce tvoří velké kabáty a bundy. Černý však bravurně zvládá také oblečení na míru a navrhuje rovněž tenisky, batohy, šperky či designové objekty.
Svým přehlídkám věnuje mnoho energie a vše ladí do posledního detailu. Sám si vybírá i hudbu, která je má doprovázet. Producent Jakub Strach, s nímž spolupracuje, líčí: „Většinou mi dá nějakou představu, jak by měla hudba působit – jestli má být rychlejší, agresivní, pomalá, veselá a podobně – a pak mi nechá volnou ruku. Z mého pohledu je Honza emotivní a empatický člověk a ke své tvorbě přistupuje s obrovským srdcem. Pravidelně přitom dělám i hudbu na přehlídky, videa pro kampaně a tak dál.“
TIP: 5 nejbohatších umělců: Žebříčku boháčů vládne nedostižná žena
Všichni z oboru se shodují, že je Jan Černý talentovaný a skromný mladý tvůrce, který rozhodně ví, co chce – ale hlavně, co bude muset. „Dokáže zachytit ducha doby, být relevantní, umí zároveň tvořit, ale i přemýšlet o tom, aby lidé chtěli jeho produkty nosit,“ doplňuje Andrea Běhounková, šéfredaktorka české verze módního časopisu Vogue.