Budoucnost Mléčné dráhy: Pravděpodobnost srážky s Galaxií v Andromedě klesá

Započítání gravitačního vlivu dalších galaxií povážlivě snížilo šance na to, že během příštích 10 miliard let dojde ke srážce a splynutí Mléčné dráhy s Galaxií v Andromedě.

19.08.2024 - Stanislav Mihulka

Asi před stoletím jsme zjistili, že se Galaxie v Andromedě, největší galaxie v našem blízkém okolí, nevzdaluje, ale naopak přibližuje k Mléčné dráze. Odborníci postupně dospěli k závěru, že se Galaxie v Andromedě s Mléčnou dráhou asi za 4,5 miliard let srazí a obě galaxie splynou. Pro případné pozorovatele pozemské oblohy by to byla fascinující podívaná, i když na osudu většiny hvězd a planetárních systémů by se taková srážka příliš neprojevila.

Till Sawala z Helsinské univerzity a jeho spolupracovníci teď ale poněkud kazí výhledy na úžasnou nebeskou show ve velmi vzdálené budoucnosti. Jak vyplývá z jejich doposud nerecenzované studie, zveřejněné na preprintovém serveru arXiv, pravděpodobnost srážky monumentálních hvězdných ostrovů je v příštích 10 miliardách let zhruba padesátiprocentní.

Nejistá srážka

Mléčná dráha ani Galaxie v Andromedě „nevisí“ v prázdném kosmickém prostoru. Obě galaxie náležejí do zhruba 10 milionů světelných let velké Místní skupiny galaxií, obsahující okolo 30 galaxií (včetně těch trpasličích). Galaxie v Andromedě jsou společně s Mléčnou dráhou sice největší a nejhmotnější, to ale neznamená, že by na ně nepůsobily gravitační silou další galaxie Místní skupiny. Díky tomu vzniká galaktická varianta slavného „problému tří těles,“ tedy problém výpočtu budoucího pohybu, v tomto případě více než tří těles, která se navzájem gravitační ovlivňují.

O problému tří těles je známo, že je výpočetně neobyčejně náročný. Když Sawala a jeho kolegové přidali do výpočtů pohybu Mléčné dráhy a Galaxie v Andromedě gravitační působení třetí a čtvrté největší galaxie Místní skupiny, Galaxie v Trojúhelníku a Velkého Magellanova oblaku, objevila se ohledně srážky Mléčné dráhy a Galaxie v Andromedě značná nejistota. Šance na srážku jsou tak podle vědců „jen“ zhruba jedna ku jedné.