12. května 1950 odstartoval ke svému poslednímu letu Bell X-1 - letoun, který jako první překonal rychlost zvuku vlastní silou ve vodorovném letu. Během tohoto letu dosáhl letoun nejvyšší rychlosti 1,015 Ma (1 299 km/h). Tímto letounem také začala typová řada X, určená čistě k experimentálním účelům, která byla zpočátku utajována. Letoun X-1 byl poháněn raketovým motorem a let zahajoval vypuštěním ze speciálně upraveného bombardéru B-29. Po spotřebování paliva letoun klouzavým letem přistál na letišti, byl však schopen také klasického vzletu z letiště.
Prvním nadzvukovým pilotem se stal Charles „Chuck“ Yeager (na snímku v kokpitu), který s tímto letounem dne 14. října 1947 překonal rychlost zvuku. 5. ledna 1949 Yeager provedl ověření stoupavosti letounu X-1 klasickým vzletem z dráhy a dosažením výšky 7 000 metrů za 90 sekund.
Technické údaje
- Posádka: 1
- Délka: 9,4 m
- Rozpětí: 8,5 m
- Výška: 3,3 m
- Plocha křídel: 12 m²
- Prázdná hmotnost: 3 174 kg
- Vzletová hmotnost: 5 555 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 5 557 kg
- Pohon: raketový motor Reaction Motors XLR11-RM3 o tahu 26,7 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 1 541 km/h
- Dolet: vytrvalost motoru 5 minut
- Dostup: 21 915 m
- Zatížení křídel: 463 kg/m²
- Poměr výkonu/hmotnosti: 4,9 kN/kg