Astronomové prozkoumali povrch hvězdy R Doradus v nevídaném detailu

Astronomům se poprvé podařilo zachytit hvězdu jinou než Slunce v takovém detailu, který umožnil sledovat pohyb bublin plynu na jejím povrchu.

12.09.2024 - Martin Reichman

Hvězdy vyrábí energii ve svých jádrech jadernou fúzí. Tato energie se dostává k povrchu hvězdy v obrovských bublinách horkého plynu, které se pak ochlazují a klesají – podobně jako v lávové lampě. Tento pohyb, známý jako konvekce, roznáší těžké prvky vzniklé v jádře, jako je uhlík a dusík, po celé hvězdě. Předpokládá se, že je také zodpovědný za hvězdný vítr, který tyto prvky roznáší do vesmíru, aby se z nich vytvořily nové hvězdy a planety.

Konvekční pohyby nebyly kromě Slunce u žádné jiné hvězdy až doposud podrobně pozorovány. Změnu v tomto směru přineslo až nedávné pozorování dalekohledu ALMA, který v průběhu jednoho měsíce sbíral snímky povrchu hvězdy R Doradus.

Bublající rudý obr

R Doradus je červený obr o průměru zhruba 300 až 350× větším než Slunce, který se nachází asi 180 světelných let od Země v souhvězdí Mečouna. Jeho velikost a blízkost k Zemi z něj činí ideální cíl pro detailní pozorování. Navíc je jeho hmotnost podobná hmotnosti Slunce, což znamená, že R Doradus je pravděpodobně podobný tomu, jak bude naše Slunce vypadat za pět miliard let, až se stane červeným obrem.

Jednotlivé bubliny na povrchu hvězdy R Doradus jsou až 75× větší než Slunce. (foto: ESO/ALMA, Wouter Vlemmings, CC BY-SA 4.0)

„Konvekce vytváří nádhernou granulovitou strukturu,“ vysvětluje Theo Khouri, vědecký pracovník ze švédské Chalmersovy technická univerzita. „Díky dalekohledu ALMA jsme nyní mohli nejen přímo pozorovat tyto granule – 75× větší než Slunce, ale také poprvé změřit, jak rychle se pohybují.“

Zdá se, že granule hvězdy R Doradus se pohybují v měsíčním cyklu, což je rychlejší, než vědci očekávali na základě fungování konvekce uvnitř Slunce. „Zatím neznáme příčinu těchto rozdílů. Zdá se, že konvekce se s přibývajícím věkem hvězdy mění způsobem, kterému zatím nerozumíme,“ doplňuje Wouter Vlemmings, profesor a Khouriho akademický kolega. Podobná pozorování pomáhají vědcům pochopit, jak se chovají hvězdy jako Slunce, když se stanou tak chladnými, velkými a bouřlivými, jako je dnes R Doradus.