Astronomové odhalili hvězdokupu s několika hvězdnými veleobry

Astronomové objevili galaktickou hvězdokupu, která je domovem nejméně sedmi hvězdných veleobrů.

07.08.2024 - Stanislav Mihulka

Chilský astronom Rodolfo Barbá studoval před deseti lety galaktickou rovinu Mléčné dráhy a pátral po hvězdokupách. Ve vzdálenosti asi 24 tisíc světelných let od Sluneční soustavy, mezi kulovou hvězdokupou NGC 3603 a mračnem ionizovaného vodíku Gum 35, narazil na do té doby neznámou otevřenou hvězdokupu.

Barbá bohužel v roce 2021 zemřel a výsledky jeho práce zůstaly nepublikovány. Objev jeho otevřené hvězdokupy se dočkal zveřejnění až nyní, když Bárbáho data zpracovali a doplnili pozorováními observatoře Gaia španělští astronomové Jesús Maíz Apellániz z Astrobiologického centra v Madridu a Ignacio Negueruela z Univerzity v Alicante. Jejich zatím nerecenzovanou studii zveřejnil preprintový arXiv.

Hvězdokupa s veleobry

Hvězdokupa dostala na počest svému objeviteli jméno Barbá 2. Její centrální část má poloměr 2,74 světelných let a stáří této hvězdokupy vědci odhadují na zhruba 10 milionů let. Apellániz s Negueruelou zjistili, že nejjasnější hvězdou hvězdokupy je žlutý veleobr. Kromě něj v ní ale objevili i pět červených a jednoho modrého veleobra. Hvězdokupa Barbá 2 se tak řadí mezi hvězdokupy bohaté na veleobry. Badatelé dokázali identifikovat celkem 201 hvězd, přičemž 53 z nich zřejmě představuje „kontaminaci“ a nepatří přímo do hvězdokupy Barbá 2.

Hvězdokupa Barbá 2 se z našeho pohledu nachází mezi kulovou hvězdokupou NGC 3603 a mračnem ionizovaného vodíku Gum 35. (foto: arXiv, Apellániz, Negueruela,CC BY-SA 4.0)

Apellániz s Negueruela rovněž vypozorovali, že hvězdy hvězdokupy Barbá 2 nevykazují výrazné pohyby v rámci hvězdokupy. Hvězdokupa se podle nich v průběhu času zřetelně nerozšiřuje a neobsahuje větší počet hvězd, které by se pohybovaly větší rychlostí než ostatní. Výzkum hvězdokupy Barbá 2 je ale stále na samém počátku a více informací přinesou až další pozorování.