Astronauté Wilmore a Williamsová patrně z ISS ve Starlineru nakonec nepoletí

NASA opatrně připouští, že dvojice astronautů, která uvízla na Mezinárodní vesmírné stanici, nepoletí zpátky v kosmické lodi Starliner. Jejich původně osmidenní mise se může protáhnout až na devět měsíců.

08.08.2024

NASA stále řeší, jakým způsobem se Barry „Butch“ Wilmore a Sunita „Suni“ Williamsová vrátí z Mezinárodní vesmírné stanice. Dvojice astronautů se k ISS vydala na počátku června na palubě kosmické lodi Boeing CST-100 Starliner. Pro Starliner šlo o vůbec první let s posádkou na palubě. Přílet k ISS provázely komplikace s únikem pohonných látek a problémy s naváděcími tryskami. Testovací mise Boe-CFT měla původně trvat osm dní a oba astronauté se měli domů vrátit 14. června.

Houstone, máme problém

Nyní NASA opatrně připouští, že Wilmore a Williamsová možná vůbec nepoletí ve Starlineru. K návratu by podle vedoucího mise Steva Stiche využili kosmickou loď Crew Dragon společnosti SpaceX. Ta má k ISS vyrazit v 24. září a zpět by se měla vracet počátkem jara příštího roku. Pobyt obou astronautů by se tak pořádně protáhl. Z původních osmi dnů by se rázem stala zhruba devítiměsíční mise. Pro plánovanou misi Crew-9 by to znamenalo, že místo čtyřčlenné posádky by v září k ISS zamířila jen dvojice astronautů. Kosmická loď Starliner by se zpátky domů vrátila prázdná.

Z pohledu NASA jde o logické a patrně i nejméně bolestivé řešení. Méně nadšení budí nastíněný plán v Boeingu, jejichž již tak pošramocená reputace by tímto ještě více utrpěla. Zástupci Boeingu sice stále sebevědomě opakují, že jejich kosmická loď je bezpečná a nic nebrání jejímu návratu, realita je ale podle všeho jiná. Testy, které inženýři NASA ve spolupráci s Boeingem prováděli ve středisku White Sands, totiž ukazují problematické chování trysek při jejich zahřátí. Zpráva techniků zmiňuje možné roztažení a vytlačení teflonového těsnění a ztrátu výkonu trysek.

Definitivní rozhodnutí, jakým způsobem se Wilmore a Williamsová vrátí z ISS, má padnout v polovině srpna.