Archeologové objevili na jihu Španělska nejstarší víno v kapalné podobě

Římská hrobka objevená v Carmoně na jihu Španělska ukrývala zhruba 2 000 let starou urnu s vínem, které se navzdory svému stáří uchovalo v kapalné podobě.

01.07.2024 - Stanislav Mihulka

Víno lidé prokazatelně vyrábějí a konzumují již tisíce let – nejstarší archeologické nálezy z doby okolo 6 000 let před naším letopočtem pocházejí z dnešní Gruzie, Arménie a Íránu. Archeologické nálezy tohoto druhu se ale zpravidla omezují na nádoby určené k uskladnění vína, jeho výrobě a v lepším případě obsahují zaschlé stopy nápoje.

Ve Španělsku nedávno archeologové objevili 2 000 let staré víno v kapalné podobě. Stalo se tak během průzkumu římské hrobky, nacházející se ve městě Carmona na jihu země. Chemické analýzy ukázaly, že červenohnědá tekutina je nejstarším známým vínem v kapalné podobě na světě. Objevený nápoj nicméně nebyl určený ke konzumaci – pohřební urna v níž vědci tekutinu objevili totiž obsahovala i popel z kremace. Používání vína při pohřebních rituálech má v lidské historii dlouho tradici a existuje o tom množství dokladů z časů Římské říše. Objev kapalného vína z této doby je ale stále raritou. Doposud nejstarší tekuté víno bylo objeveno v roce 1867 Německu a pochází z roku 325 našeho letopočtu.

Archeologové při analýze nápoje využili nejmodernější postupy, včetně hmotnostní spektrometrie s indukčně vázaným plazmatem (ICP-MS). Podle chemika Josého Rafaela Ruize Arreboly ze španělské Univerzity v Cordóbě se ukázalo, že se jedná o původně bílé víno a i přes jeho stáří je nápoj zcela v pořádku. Podrobnosti o jeho složení nebo o odrůdě z níž byl nápoj vyrobený ale analýza neprozradila. Polyfenoly, z nichž by bylo možné takové informace odvodit, bohužel prošly do značné míry mikrobiologickým rozpadem a chybí také srovnání s jinými podobně starými vzorky. Identifikované stopy ale naznačují, že by se mohlo jednat o podobné víno, jaké se dodnes vyrábí na jihu Španělska

Jak 2 000 let staré víno chutná vědci neprozradili, ochutnat dávný nápoj se prý zatím nikdo neodvážil. „Tekutina je trochu kalná kvůli zbytkům popela, ale myslím že by to šlo odfiltrovat. Po chemické stránce ale není vínu co vytknout – i přes své stáří je stále poživatelné a netoxické. Byl bych ale raději, kdyby to nejdřív zkusil někdo jiný,“ dodává Arrebola.